انتخاب نام تجاری (برند) | چه نکاتی را در انتخاب نام تجاری باید رعایت کنیم؟


برندسازی و برندسازی تمرین کنید و در بحث ها شرکت کنید کاربر خاص خاص

نام تجاری را انتخاب کنید

هر زمان که از برندینگ و برندسازی صحبت می کنیم، انتخاب نام برند نیز به عنوان یک دغدغه مهم در نظر گرفته می شود.

همه ما می دانیم که برند چیزی فراتر از یک نام است و برندسازی فرآیندی زمان بر و چندوجهی است که انتخاب نام برند تنها اولین قدم در این مسیر طولانی و دشوار است.

با این حال، نباید از اهمیت انتخاب نام مناسب غافل شد. وقتی قرار است سال‌ها و شاید دهه‌ها با یک برند زندگی کنیم و آن را در معرض دید و گوش مخاطبان خود قرار دهیم، منطقی است که در انتخاب یک نام تجاری وسواس داشته باشیم و به سادگی از کنار آن نگذریم.

انتخاب نام برند قانون و فرآیند خاصی ندارد

اولین چیزی که باید به آن توجه داشت این است که انتخاب نام تجاری یک فرآیند مکانیکی نیست.

برخلاف آنچه در برخی سایت ها یا کتاب ها می بینیم، نمی توان گفت که انتخاب یک برند مثلاً سه، پنج یا هفت مرحله دارد و اگر این مراحل را مرحله به مرحله طی کنید، ناگهان برند شما ظاهر می شود و می توانید آن را اعلام کند.

کافی است به برندهای معروف ایرانی و حروفی که برای برندها انتخاب شده است نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که اصول انتخاب برند را نمی توان به راحتی در چارچوب خاصی گنجانده و بیان کرد.

نام تجاری را انتخاب کنید

در انتخاب نام برخی از برندها از واژه های ایرانی (فارسی یا زبان های سایر اقوام ایرانی) استفاده شده است. در گزینش دیگران از واژه هایی با ریشه غیر ایرانی استفاده شده است. برخی از نام خود را برای برندسازی استفاده کرده اند. برخی دیگر سعی کرده اند از حروف و نام خانوادگی فاصله بگیرند. گروهی به صورت اختصاری رفته اند. گروهی دیگر ترجیح دادند از کلمات اختصاری استفاده نکنند. تعدادی از برندها از اصطلاحات مرتبط استفاده کرده اند. تعدادی از برندهای دیگر نام های عمومی را انتخاب کرده اند که ارتباط مستقیمی با حوزه فعالیت برند ندارند.

با وجود تمام این تفاوت ها و تفاوت ها، برندها بالاخره توانسته اند جایگاهی در بین مخاطبان خود پیدا کنند و در ذهن آنها باقی بمانند.

با این مقدمه ما نیز قصد نداریم نکات خود را در قالب قرار دهیم باید نباید ارائه و اصرار دارد که مجموعه ای از اصول نامگذاری برند وجود دارد. اتفاقاً ما معتقدیم که نسخه های تعیین کننده در انتخاب برند و نام تجاری ناپخته و استثنایی هستند. بنابراین در ادامه فقط چند مورد را امتحان خواهیم کرد پیشنهاد بیایید پیشنهاد کنیم که ممکن است هنگام تصمیم گیری مفید باشد و به شما در انتخاب برند مناسب کمک کند.

هنگام انتخاب نام تجاری و نام تجاری خود را به یک الگو محدود نکنید

سبک های مختلفی برای انتخاب برند یا نام برای یک برند وجود دارد. اما بسیاری از ما ذهن خود را به روشی قفل می کنیم و راه ها و گزینه های دیگر را فراموش می کنیم. فقط چند مثال:

یک نامه توصیفی

یکی از گزینه هایی که در تعیین نام برند وجود دارد، رفتن به حروفی است که فعالیت ما را توصیف می کند.

با گوش دادن به حروف توصیفی، تا حد زیادی می توانید دامنه برند را حدس بزنید. «ایران خودرو»، «ماشین سازی تبریز» و «ایسمینار» نمونه هایی از این نوع ثبت نام هستند.

کوتاه کردن

گزینه دیگر در انتخاب نام تجاری، مخفف کردن است.

مخفف فارسی و همه خانواده های آن به اندازه زبان هایی مانند انگلیسی و فرانسوی ساده و پذیرفته نیست. چون عادت نداریم حروف را جدا بخوانیم (به IBM، BMW و KFC فکر کنید). بنابراین ما فقط زمانی می توانیم از مخفف استفاده کنیم که سر واژه ها در کنار یکدیگر، یک کلمه باشند. قابل توجه و قابل قبول فرم.

با این حال، اگر کمی خلاق هستید، استفاده از کلمات اختصاری همچنان می تواند یک گزینه باشد:

  • معیار: موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان
  • مپنا: مدیریت پروژه نیروگاهی ایران
  • مکمل: مکانی برای توسعه مهارت های من

شرح: برخی از سایت های فارسی پیشنهاد می کنند که ترجیح نمی دهید از اختصارات استفاده کنید. این توصیه مستقیماً از منابع انگلیسی ترجمه و نقل شده است و در مورد فارسی صدق نمی کند. گروهی از کارشناسان برندینگ معتقدند وقتی مثلا برند FKC را ثبت می کنید باید با ده ها برند دیگر مانند KKC، KFC، CKF، CFK و در ذهن مخاطب رقابت کنید. این امر مستلزم هزینه های سنگینی برای تبلیغات و برندسازی است. اما ما با چنین چالشی مواجه نیستیم زیرا کلمات را با اختصارات در زبان فارسی می سازیم و آن نصیحت در دنیای فارسی زبان معنا ندارد.

در بحث شرکت کنید

اگر نکات و تجربیات دیگری در انتخاب نام تجاری دارید، مایلیم آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ارائه دوره برندسازی شخصی (فایل صوتی آموزشی)

بیشتر دوره های تکمیلی به صورت متنی سازماندهی و منتشر می شوند. اگر به برندسازی شخصی یا برندسازی شخصی علاقه دارید، اما یادگیری صوتی را ترجیح می دهید، می توانید از مجموعه فایل های صوتی استفاده کنید. دوره برندسازی شخصی بخر و گوش کن

محمدرضا شعبانعلی در این دوره آموزشی برندسازی شخصی در قالب یک فایل صوتی 315 دقیقه ای، جنبه های مختلف برندسازی شخصی را از تعریف و تاریخچه تا نکات و تکنیک های کارکنان برندینگ توضیح می دهد. همچنین اشتباهات برندسازی شخصی را بررسی می کند.

برای مشاهده عنوان دوره برندسازی و لیست موضوعات مطرح شده در دوره برندسازی شخصی و همچنین گوش دادن به قسمت هایی از آن می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

شما هنوز در این بحث شرکت نکرده اید.

برخی از دوستان تکمیلی که به این درس علاقه دارند:،،،،

سفارشی که متمم برای مطالعه مطالب مجموعه برندینگ به شما پیشنهاد می کند:

چند پیشنهاد از مکمل:

مجموعه ای از مطالب در زمینه برندسازی