کنترل و بررسی محتوا در شبکه های اجتماعی


اهداف و انتظارات آموزشی اضافی در این دوره

کد دوره: 309007

دوستان عزیز پس از مطالعه این درس اطلاعات تکمیلی مورد انتظار است

  • بتواند مفهوم تعدیل محتوا (Content Moderation) را توضیح دهد و برای آن مثال بزند.
  • بتوانید توضیح دهید که در چه شرایطی بررسی محتوا به یک چالش جدی تبدیل می شود.
  • سه استراتژی اصلی برای بازنگری محتوا را فهرست و شرح دهید و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بیان کنید.

مخاطبان اصلی این دوره کسانی هستند که می خواهند با چالش های مدیریت شبکه های اجتماعی بیشتر آشنا شوند. همچنین این درس می تواند برای دوستانی که کسب و کارشان مبتنی بر محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) است مفید باشد.

فشار روانی هنگام مطالعه

نیاز به مشارکت شما

کسب و کار

زندگی

بررسی محتوا

در اولین لحظات کارش حیوانی را می بیند که با شمشیر دو نیم شده است. سپس به چند مصاحبه که در مورد کرونا دروغ می گویند گوش می دهد و انواع و اقسام کلمات توهم آمیز را در مورد منشاء کرونا مطرح می کند. سپس شخصی در مقابل او خودکشی می کند و در نهایت چند جوان جلوی چشمان او پیرمردی را با تبر می کشند و او را به سمت مرگ می کشانند.

اینها توهمات یک بیمار یا یک فرد مبتلا به اختلالات روانی نیست. آنچه می خوانید زندگی روزمره یک کارمند تیک توک (و همچنین فیس بوک و اینستاگرام و …) است که باید محتوای نامناسب و آزاردهنده گزارش شده توسط کاربران را ببیند و تصمیم به حذف آنها بگیرد (+).

بررسی محتوا در شبکه های اجتماعی تا حد زیادی خودکار است. اما همان قسمت کوچک باقی مانده، وقتی در مقیاس چند میلیارد مخاطب قرار می گیرد، تبدیل به یک چیز وحشتناک، آسیب زا و فرسوده می شود.

بعد از سال ها کار رسانه ای، امروزه همه ما کم و بیش می دانیم که بسیاری از برندها که چهره ای پاک و مهربان دارند مستقیم و غیرمستقیم سختی های زیادی را بر کارگران خود تحمیل می کنند. همچنین استفاده از استراتژی برون سپاری از کارهای سخت، غیرانسانی و غیرقانونی به نام برندهای بزرگ جلوگیری می کند.

بررسی محتوا در شبکه های اجتماعی

یک کودک در حال دوخت لباس در یک کارگاه در بنگلادش (منبع عکس)

این تصاویر برای ما چندان ناآشنا نیست و علیرغم اینکه برندهای زیادی در قالب مسئولیت اجتماعی و برنامه های اخلاقی سعی در کاهش تلخی های خود داشته اند، همچنان جزء غیرقابل انکار بسیاری از صنایع به ویژه صنعت مد و لباس هستند.

برخلاف این تصاویر تلخی که در ذهن ما از صنایع فیزیکی جا افتاده است، دنیای فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی پاکتر به نظر می رسد. تصویر ذهنی بسیاری از ما از گوگل، فیسبوک، اینستاگرام، تیک تاک و سایر پلتفرم‌های دیجیتال زیبا و جذاب است: ساختمان‌های بزرگ، دفاتر زیبا، مبل‌های رنگارنگ، محیط‌هایی برای بازی و پرورش خلاقیت. و به طور خلاصه هر چیزی که می تواند یک محیط کار را ایده آل و دوست داشتنی کند.

در حالی که پشت پیشخوان تمیز هتل، اتاق های به هم ریخته و آشفته و تیمی خسته زیر فشار کار ایستاده اند و همان طور که پشت ویترین های روشن و شیشه های تمیز لباس فروشی ها، محیط های پر سروصدا و صدای کارخانه ها و کارگاه ها، پشت تمیزی به گوش می رسد. برنامه هایی که کوچکترین سایه های زیر هستند. دکمه هایشان را طوری انتخاب می کنند که چشم ما را خوش کند، محیط های سخت و سنگینی قرار می گیرد که اعصاب کارمندان را ضعیف و از بین می برد.

اشتباه نکنید.

این درس در مورد مذمت صنعت و تولید نیست.

و قرار نیست کارگران را به شورش دعوت کنیم تا شغل سخت خود را از دست بدهند و برای امرار معاش دچار مشکل شوند.

فقط باید به یاد داشته باشیم که بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی جنبه های سخت و تلخی دارند که در نگاه اول دیده نمی شوند و اگر دور از چشم بمانند، هرگز بهبودی پیدا نمی کنند و حل نمی شوند.

علاوه بر این، اگر کسب و کاری را بر اساس محتوای تولید شده توسط کاربر ایجاد کنید، نادیده گرفتن یا توجه دیرهنگام به این چالش ها می تواند کسب و کار شما را در معرض شکست یا نابودی قرار دهد.

بررسی محتوا در شبکه های اجتماعی

تعریف بررسی محتوا چیست؟

بررسی محتوا یا تعدیل محتوا به معنای مشاهده، بررسی و تصمیم گیری در مورد حذف یا انتشار محتوایی است که کاربران در یک پلت فرم کاربر محور ارسال می کنند. این محتوا ممکن است یک ویدیو در دوربین، یک توییت در توییتر، یک پست یا نظر در اینستاگرام یا نظر مشتری در مورد غذای یک رستوران در اسنپ فود باشد.

بررسی محتوا می تواند برای بررسی اعتبار حساب ها به سطح بالاتری برسد (Account Moderation). همان فرآیندی که باعث می شود پلتفرمی مانند اینستاگرام تصمیم به بستن موقت یا دائمی حساب کاربری شما بگیرد و شاید معروف ترین نمونه در دنیا، تصمیم توییتر برای تعلیق حساب دونالد ترامپ (+) باشد.

آیا بازبینی محتوا ضروری است؟

آیا «بررسی محتوا» ترجمه دقیق «تدبیر محتوا» است؟

کلمه Moderate در انگلیسی به معنای معتدل و حفظ حد وسط است (سیاستمدار معتدل با کلمه Moderate توصیف می شود). بنابراین می توان گفت که اعتدال فرآیندی است که برای تعدیل و اصلاح مکالمه در یک جامعه کاربر محور استفاده می شود. اما اگر مسئول «سفارشی سازی محتوا» را معرفی کنیم، بعید است که او و دیگران دقیقاً متوجه شوند که وظیفه او چیست.

مرور می تواند به این معنا باشد که علاوه بر اینکه کاربر منتشر کننده محتوا محتوای خود را می بیند و بررسی می کند، پلتفرم نیز یک بار دیگر محتوا را می بیند و مناسب بودن آن را ارزیابی می کند. بنابراین، اگرچه معنای لغوی Moderation مرور نیست، اما این کلمه می تواند تا حدی نقش مدیر محتوا را توصیف کند.

متخصصان زبان های دیگر خود را به ترجمه تحت اللفظی این اصطلاح محدود نکرده اند. به عنوان مثال، عرب‌ها از عبارت «اشرف» معادل «مدیر» استفاده می‌کنند و منتقد محتوا را فردی می‌دانند که باید در هر چیزی که توسط کاربران منتشر می‌شود متخصص باشد.

شما هنوز در این بحث مشارکت نکرده اید.

سفارش پیشنهادی افزونه برای خواندن مطالب سری شبکه های اجتماعی:

چند مقاله پیشنهادی از مکمل:

مجموعه ای از مطالب در حوزه شبکه های اجتماعی