مکاتب استراتژی جنگل از دیدگاه مینتزبرگ


استراتژی کسب و کار کاربر خاص خاص

استراتژی جنگل - اثر هنری مینتزبرگ

یکی از ویژگی های دانش استراتژی، وجود دیدگاه های متنوع و اختلاف نظرهای فراوان در بین استراتژیست ها است.

دانشمندان و استراتژیست ها هر کدام تعریف متفاوتی از استراتژی ارائه می دهند و از آن به شیوه خود در آنچه می گویند و می نویسند استفاده می کنند.

تفاوت ها فقط معنای یک کلمه نیستند. اما همچنین در مرحله اجرای استراتژی، مدیران و کارشناسان از فرآیندها و مسیرهای بسیار متفاوتی استفاده می کنند.

اگر با این تنوع آشنا نیستید و آن را نمی شناسید، شما به سرعت در دنیایی از پیچیدگی و استراتژی گیج و درگیر می شوید بازی درست و غلط شما در استراتژی خواهید بود: چه کسی استراتژی را به درستی درک می کند و چه کسی نمی داند.

کتاب جنگل استراتژی هنر مینتزبرگ به دنبال یادآوری تنوع مدارس استراتژی به خواننده است.

چگونه می توانیم ظرفیت خود را برای درک این فضای وسیع توسعه دهیم؟

چه کنیم که استراتژی را از راه دور و با دید کلان ببینیم و بتوانیم بدون گرفتار شدن در دام اختلاف، دستاوردهای متنوع متخصصان را در زندگی و کسب و کار خود اعمال کنیم؟

یکی از راه حل ها خواندن کتاب استراتژی جنگل است.

هنری مینتزبرگ و همکاران، کتاب استراتژی جنگل (راهبرد سافاری) با هدف آگاه ساختن مخاطبان از گستردگی و تنوع دیدگاه ها و آماده سازی آنها برای ورود به این سرزمین پهناور نوشته شده است.

معرفی کتاب استراتژی جنگل

کتاب استراتژی جنگل در سال 1998 منتشر شد. از جامعیت کتاب کافی است، اکنون پس از گذشت دو دهه همچنان جایگاه خود را نه تنها به عنوان یک کتاب کلاسیک، بلکه به عنوان یک کتاب عمیقاً آموزنده و کاربردی حفظ کرده است و خواندن آن هرگز به خواننده نمی دهد. احساس کهنگی یا کهنگی. .

مینتزبرگ و همکاران، همانطور که در فصل اول کتاب بیان شد، آنها حدود 2000 منبع مختلف را بررسی کرده اند و سعی کرده اند دیدگاه های مختلف در مورد استراتژی را دسته بندی کنند.

آنها در نهایت به این نتیجه رسیده اند که استراتژی در ذهن و زبان نویسندگان، اندیشمندان و مدیران، با ده معنی مختلف استفاده می شود. در کتاب جنگل استراتژی هر یک از این دیدگاه ها با عنوان الف مدرسه در استراتژی معرفی شده اند.

چه رابطه ای بین مکاتب استراتژی وجود دارد؟

ارتباط بین مکاتب مختلف استراتژی یکی از مهم ترین نکاتی است که مینتزگ به آن اشاره می کند: «مکتب های استراتژی با یکدیگر تضاد ندارند؛ بلکه از زاویه ای متفاوت به استراتژی نگاه می کنند».

مینتزبرگ در ابتدای کتاب خود به داستان فیل در تاریکی اشاره می کند و توضیح می دهد که رابطه بین مکاتب مختلف استراتژی و دانش استراتژی شبیه رابطه همان انسان ها با فیل است.

ده مدرسه مکمل راهبردهای یکدیگر هستند

خواندن قسمت های منتخب از فصل اول کتاب می تواند به درک بهتر پیام مینتزبرگ و همکاران کمک کند:

ما همان انسان های اتاق تاریک هستیم و استراتژی فیل داستان است.

از آنجایی که هیچ کس چشمی ندارد که بتواند تمام بدن فیل را به یکباره ببیند، همه دست خود را به قسمتی از بدن فیل می رسانند و در مورد آن صحبت می کنند.

قطعا اگر قسمت های جدا شده یک فیل را به هم بچسبانیم، به یک فیل [زنده] ما نمی رسیم. فیل بیش از این است.

اما به هر حال برای درک کلیت یک موجود، نیازی به شناخت هر یک از اجزای آن نیست.

فیل را نمی توان در پوزه خلاصه کرد. اما بدون شک فیل ها خرطوم دارند و درک فیل ها بدون توجه به خرطوم آنها دشوار است.

در این کتاب نیز نمی‌توانیم فیل استراتژی را به شما نشان دهیم. اما ممکن است آن را در جای پای شما بگذاریم.

اگرچه فضای استراتژی چندان لطیف نیست و نویسندگان این کتاب نتوانسته اند از سنگینی این فضا در امان بمانند، اما در قسمت های مختلف کتاب همچنان ظرافت نگاه آنها به چشم می خورد.

نویسندگان در صفحه تقدیم، ‌ بخشی از A. Oh you. AA Milne به نقل از وینی پو، خرس دوست داشتنی معروف، می گوید:

برخی افراد بازدید از باغ وحش خود را دقیقا از تابلوی “ورود” شروع می کنند و به سرعت از کنار قفس ها یکی پس از دیگری عبور می کنند تا به تابلوی “خروج” برسند.

اما افراد بهتر مستقیماً به سراغ حیوانی می روند که دوستش دارند و با آن می مانند.

و سپس جمله زیبای خود را اضافه می کنند:

جمله در کتاب استراتژی جنگل

معرفی مختصر ده مکتب استراتژی

هر چقدر هم که بخواهیم بحث کتاب جنگل استراتژی را با نقل جملات ظریف و مفاهیم اولیه آن ساده کنیم و دوست بداریم، چاره ای نداریم جز اینکه در نهایت به بحث اصلی کتاب: ده مکتب استراتژی برسیم.

البته در این درس قصد نداریم هر یک از این ده مکتب را به تفصیل بررسی کنیم; بلکه هر مکتب را فقط در چند جمله معرفی می کنیم. در ادامه دوره، بسته به موضوع، به این طبقه بندی برمی گردیم و از روش مینتزبرگ استفاده می کنیم.

در نظر داشته باشید که در این درس قرار نیست نام این مدارس را به خاطر بسپاریم یا بتوانیم هر کدام را با جزئیات توضیح دهیم.

حتما در دروس دیگر بارها به این نکات و اصطلاحات اشاره خواهیم کرد. اما فعلاً هدف درس درک گستردگی حوزه استراتژی و کمی متواضعانه تر، مقابله با این دانش گسترده و چندوجهی است.

اکنون که مدارس مختلف را به طور خلاصه می شناسید، شاید بد نباشد چند جمله اول درس را دوباره بخوانید و مرور کنید.

شما هنوز در این بحث شرکت نکرده اید.

برخی از دوستان تکمیلی که به این درس علاقه دارند:،،،،

ترتیبی که این مکمل به شما پیشنهاد می کند مطالب سری استراتژی کسب و کار را بخوانید:

چند پیشنهاد از مکمل:

سری محتوای استراتژی کسب و کار