نسخه های مختلف یک کتاب را ارائه دهید
کتابهای درسی معمولاً یکی از گرانترین کتابهای درسی در جهان هستند. به همین دلیل ناشران سعی دارند با ارائه نسخه های متعدد، فرصت های جدیدی برای فروش کتاب ایجاد کنند.
به عنوان مثال، اگر یک کتاب بازاریابی کاتلر خریداری کنید، چهار عنوان مختلف را مشاهده خواهید کرد که هر کدام به تدریج در حال ویرایش و به روز رسانی هستند:
مدیریت بازاریابی
اصول بازاریابی
بازاریابی، مقدمه
چارچوبی برای مدیریت بازاریابی
این کتابها معمولاً با کمی تغییر در «چارچوب، طراحی و محتوا» تولید میشوند و دو انگیزه برای انتشار آنها وجود دارد:
یکی اینکه با کاهش تعداد نمونه ها و حاشیه ها و همچنین کاهش استاندارد چاپ، قیمت پشت جلد کاهش می یابد و دیگری اینکه نمونه ها با توجه به بازارها و مخاطبان مختلف (مثلاً مدیران و دانشجویان) تغییر می کنند.
اگرچه آمار رسمی یا تحلیل دقیقی وجود ندارد، اما بسیاری از فعالان بازار کتاب معتقدند آنچه در نهایت اتفاق میافتد معمولاً همجنسگرایی است.
یعنی هر چه قیمت کمتر باشد، کتاب های بیشتری فروخته می شود و نه تنها دانشجویان، بلکه اساتید و مدیران که منطقاً باید به سراغ نسخه کاملتر و گرانتر بروند، نسخه ارزانتر را انتخاب می کنند.
اگر این فرض را بپذیریم، میتوان گفت که انتشار چند نسخه از یک کتاب لزوماً به افزایش قابل توجهی در فروش منجر نمیشود و نسخههای ارزانتر توسط مشتریان نسخههای گرانتر مصرف و مصرف میشود.