همگرایی رسانه ای چرا باید همگرایی رسانه ها را جدی بگیریم؟


تمرین کنید و در بحث شرکت کنید برای کاربران خاص مدیریت رسانه

اهداف و انتظارات آموزشی اضافی در این درس

کد دوره: 329432

آیا تا به حال تکه هایی از برنامه های تلویزیونی را در اینستاگرام (و نه تلویزیون) دیده اید؟ آیا تا به حال شنیده اید که یک هنرمند در تلویزیون (و نه توییتر) توییت کند؟ آیا تا به حال کنسرت مورد علاقه خود را در یوتیوب یا آپارات (و نه در سالن کنسرت) تماشا کرده اید؟ آیا تا به حال داستان یک فیلم مستند را در کتابی خوانده اید؟

به این ترتیب به همگرایی رسانه ها یا اختلاط آنها همگرایی رسانه ای گفته می شود. در این درس قصد داریم در مورد این مفهوم صحبت کنیم.

انتظار می رود دوستان دیگری نیز پس از مطالعه این درس بتوانند

  • مفهوم همگرایی رسانه ای یا همگرایی رسانه ای را توضیح دهید.
  • توضیح دهید که مهمترین عامل همگرایی رسانه ها چیست؟
  • زمینه های اصلی همگرایی رسانه ها را نام ببرید و برای هر حوزه مثال بزنید.

فشار روانی هنگام مطالعه

نیاز به مشارکت شما

کسب و کار

زندگی

همگرایی رسانه ای

فرض کنید با دوستان خود نشسته اید و گفتگو به یک برنامه تلویزیونی تبدیل می شود. کارشناس برنامه مطالبی گفته که شما با آن مخالف هستید. یا برعکس نکاتی را مطرح کرد که شما دوست دارید اما انتظار نداشتید آنها را در تلویزیون ببینید. شما با دوستان خود بحث می کنید و نظرات مخالف و موافق وجود دارد.

تا اینجا همه چیز عادی است. نکته غیرمعمول این است که شاید هیچ یک از افراد حاضر این برنامه تلویزیونی را در تلویزیون ندیده باشند! یکی در سایت خوانده شده است. دیگری بخشی از آن را در شبکه های اجتماعی دید. و خود شما فایل صوتی گفتگو با واتس اپ را دریافت کرده و گوش داده اید.

در سال های اخیر حتی معنای افعال نیز تغییر کرده است. مثلا به دوستت می گویی: دیدی عادل فردوسی پور چه گفت؟ او همچنین می گوید: “بله، من به صحبت های او علاقه مند شدم” و گفتگو ادامه می یابد. چند دهه پیش همین کلمه “دیدی؟” یعنی حتماً عادل فردوسی پور را چهره به چهره دیده اید تا برنامه اش را از تلویزیون ببینید. در دوره جدید، این “آیا دیدی؟” و “من دیدم” می تواند معانی مختلفی داشته باشد:

  • من سخنان او را در توییتر خواندم
  • کلیپ صحبت هایش را در اینستاگرام دیدم
  • جلوی تلویزیون نشسته بودم و به حرف هایش گوش می دادم
  • یکی از دوستان متن سخنانش را برای من ایمیل کرد
  • در پیام واتساپ خواندم
  • یک سایت خبری این سخنان را نقل و تحلیل کرده بود
  • در پادکستی قسمت هایی از سخنان او پخش یا نقل شد

برای شما یا طرف مقابل فرقی نمی کند که هنوز فعل «دیدن» اتفاق افتاده باشد. منظورتان از “محتوای صحبت های فردوسی پور را متوجه شدید؟” و دوست شما دقیقا به همین سوال پاسخ می دهد.

این تغییر نگرش یکی از نتایج همگرایی رسانه هاست.

تعریف همگرایی رسانه ها

جیمز پاتر در کتاب سواد رسانه ای خود همگرایی رسانه ای را این گونه تعریف می کند:

همگرایی ابزارهای رسانه ای
اختلاط کانال های ارتباطی قبلاً مجزا.
و محو شدن تدریجی مرزهایی که آنها را از یکدیگر متمایز می کرد.

جوزف تورو نیز در کتاب «رسانه در دنیای امروز» (+) همگرایی رسانه ای را تعریف می کند:

همگرایی رسانه ای به این معناست
محصولی که معمولاً برای ارائه در یک رسانه خاص آماده می شود
در انواع دیگر رسانه ها ارائه شود.

مثالی برای همگرایی رسانه ها

با توجه به داستان های ابتدای درس، مثال زدن برای همگرایی رسانه ها کار سختی نیست. با این حال، اجازه دهید برخی از ویژگی‌های رسانه در دوران پیش از همگرایی را با هم مرور کنیم تا درک بهتری از ماهیت همگرایی رسانه‌ها داشته باشیم:

چند سوال در مورد همگرایی رسانه ها

در این درس همگرایی رسانه ای را تعریف کردیم و توضیح دادیم که چرا این روند در سال های اخیر تشدید شده است. همچنین در مورد زمینه های اصلی همگرایی صحبت کردیم. در اینجا بحث ما به تعریف اولیه محدود شد. اما سؤالات و مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید به طور جداگانه به آنها پرداخته شود و فرصت خوبی است که کمی به آنها فکر کنید:

یک شرکت در حوزه رسانه چگونه باید خود را با فرآیند همگرایی مرتبط کند؟

کسب و کارهایی که در رسانه نیستند، اما از رسانه استفاده می کنند، چگونه تحت تأثیر همگرایی قرار می گیرند؟ کجا باید آن را در استراتژی خود لحاظ کنند؟

آیا فعالان بزرگ رسانه ای برنده این روند هستند یا بازنده؟ رسانه های غیرحرفه ای و کوچک چطور؟

آیا همگرایی رسانه ها برای جامعه خوب است؟ دولت ها چطور؟

آیا این همگرایی قابل هدایت و مدیریت است؟ یا می توانیم به سادگی تماشا کنیم و سعی کنیم از آن نهایت استفاده را ببریم؟ دولت ها چگونه باید با این روند برخورد کنند؟ آیا باید برای آن سیاست گذاری کنند؟ آیا آنها باید این روند را تقویت کنند؟ یا اساساً بهتر است بنشینیم و بگذاریم رسانه مسیر تکامل خود را طی کند؟

شما هنوز در این بحث مشارکت نکرده اید.

سفارشی که متمم برای مطالعه مطالب مجموعه مدیریت رسانه به شما پیشنهاد می کند:

چند مقاله پیشنهادی از مکمل:

مجموعه محتوای مدیریت رسانه