چند کتاب مدیریت زمان معرفی و اشاره به نکات کلیدی هر کتاب


کتاب های مدیریت زمان

روش ما در متمم به این صورت است که کتاب ها و مقالات مربوط به هر درس را به همراه محتوای آن ها معرفی می کنیم. لینک این کتاب ها و مقالات را می توانید در علائم مثبت قرار داده شده در داخل پرانتز (+) مشاهده و دنبال کنید.

در عین حال در برخی از مباحث به معرفی پرکاربردترین و شناخته شده ترین کتاب ها و منابع در قالب نمایه ای مستقل می پردازیم.

تاکنون لیست های زیادی به این شکل تهیه و ارائه شده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فهرست کتاب های مذاکره

لیست کتاب های گیمیفیکیشن

فهرست کتاب های زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی

فهرست کتاب های عزت نفس

به همین سبک و روش، این بار می خواهیم چند کتاب مدیریت زمان را معرفی کنیم. البته در اینجا مدیریت زمان را به معنای عام تر آن در نظر می گیریم و به کتاب هایی نیز اشاره می کنیم که به موضوع افزایش بهره وری می پردازند.

پس از معرفی هر کتاب، موضوع اصلی و نکات کلیدی آن کتاب را در چند جمله ذکر می کنیم تا راحتتر در مورد انتخاب و مطالعه آنها تصمیم گیری کنید. همانطور که می دانید برخی از کتاب ها دارای صفحه معرفی اختصاصی در متمم هستند. در صفحات اختصاصی کتاب ها را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار می دهیم و علاوه بر ارائه خلاصه ای از هر کتاب، آن را نیز به صورت بسیار مختصر بررسی و ارزیابی می کنیم.

قبل از معرفی کتاب ها لازم به یادآوری است که محمدرضا شعبانعلی در سال های گذشته چند فایل صوتی کوتاه درباره مدیریت زمان منتشر کرده است که می توانید با مراجعه به صفحه زیر دانلود کنید:

دانلود فایل های صوتی مدیریت زمان

کتاب مدیریت زمان برایان تریسی

شروع لیست ما در ضمیمه ای که تاکید ویژه ای بر کتاب های علمی و مستند دارد با کتابی از برایان تریسی کمی سخت است. نویسنده ای که برخی او را به عنوان سخنران انگیزشی می شناسند و گاه دقت و حتی درستی مطالب را قربانی ساده انگاری های او می کنند.

با این حال واقعیت این است که کتاب مدیریت زمان برایان تریسی یکی از کتاب های معروف مدیریت زمان است و تقریبا همه کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند آن را می شناسند. این کتاب نیز مانند برخی دیگر از آثار تریسی دارای نقاط ضعفی است، اما اگر منصف باشیم و آن را با سایر کتاب های مدیریت زمان که در چند دهه اخیر در بازار منتشر شده اند مقایسه کنیم، کتاب مفیدی است که نکات ارزشمندی دارد.

کتاب مدیریت زمان برایان تریسی

در بین کتاب های برایان تریسی، طبق قضاوت تکمیلی، کتاب مدیریت زمان و کتاب روانشناسی فروش تا حدودی قابل اعتمادتر است و مطالعه آنها می تواند برای علاقه مندان به رشد فردی و یادگیری مهارت های فروش مفید باشد. کتاب مدیریت زمان تریسی توسط انجمن مدیریت آمریکا منتشر شده است و در مقاله ای جداگانه در ضمیمه به آن با جزئیات بیشتری می پردازیم:

معرفی، خلاصه و بررسی کتاب مدیریت زمان برایان تریسی

همچنین انجمن مدیریت آمریکا لینک دانلود فایل پی دی اف کتاب را در سایت خود قرار داده است.

کتاب تمام کردن کارها دیوید آلن

کتاب دیوید آلن یکی از کتاب های قدیمی در این زمینه است که هنوز هم خوانندگان زیادی دارد و معمولا در قفسه مدیریت زمان و افزایش بهره وری کتابفروشی ها جایگاهی را به خود اختصاص می دهد.

آلن عنوان Getting Things Done را برای کتاب خود انتخاب کرده است که با عناوینی مانند “Getting Things Done” یا ” راهی برای انجام بهتر کارها” به فارسی ترجمه شده است و نسخه های متعددی از آن به صورت کتاب صوتی نیز موجود است. .

کتاب مدیریت زمان - چگونه کارها را انجام دهیم - دیوید آلن

این کتاب از دیوید آلن به قدری دیده و خوانده شده است که مخفف عنوان کتاب در زبان انگلیسی بسیار پرطرفدار است و اگر در مورد تکنیک GTD صحبت کنید، تقریباً هرکسی که در زمینه مدیریت زمان کار کرده باشد، درک کنید که منظور شما روشی است که دیوید آلن در کتاب خودش پیشنهاد کرده است. در سال های اخیر اصطلاح GTD در کتاب های فارسی نیز به کار رفته است و چشم و گوش خوانندگان فارسی زبان با آن آشناست.

ما یکی از درس های تکمیلی مدیریت زمان را به این تکنیک اختصاص داده ایم:

برنامه ریزی GTD

می توان گفت که آلن مدیریت زمان را به عنوان یک فرآیند می بیند و تعریف می کند. فرآیندی که باید مدام در ذهن ما فعال باشد. این بدان معنی است که ما همیشه باید مراقب باشیم که لیست دقیقی از وظایف خود داشته باشیم. اطمینان حاصل کنید که کارهای کوچک وارد این لیست نمی شوند و به سرعت انجام می شوند. به طور مداوم تصمیم بگیرید که کدام وظایف باید در لیست باقی بمانند. اولویت ها را بررسی کنید. در صورت لزوم، وظایف را محول کنید و به طور خلاصه مراقب باشید که همیشه در راس کارها باشید. نه اینکه چیزها زندگی ما را تسخیر کنند.

عادت به کتاب نیل فیوره

نیل فیوره که گاهی نامش را به فارسی نیل فیوری می نویسند، کتابی به نام عادت حالا دارد که به فارسی به «عادت به حال» ترجمه شده است.

اگر بخواهیم تمام صحبت های نیل فیوره در کتاب «عادت به زمان حال» را در چند جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم که او معتقد است «اکثر کسانی که می گویند مشکل مدیریت زمان دارند، مشکل اصلی آنها این نیست. مدیریت زمان.بلکه تعلل و به تعویق انداختن کارها مشکلات مختلفی را برایشان به وجود آورده است، اما درک نمی کنند و فکر می کنند اگر مهارت مدیریت زمان را بیاموزند مشکلشان حل می شود.

به عبارت دیگر می توان گفت که نیل فیوره مبحث مدیریت زمان را زیرمجموعه ای از مبحث بزرگ تری به نام خود انضباطی یا نظم درونی می داند. هر چه این نظم درونی قوی‌تر باشد و کنترل بیشتری بر خود به دست آوریم، در مدیریت زندگی قوی‌تر خواهیم بود و زمان بیشتری را تحت کنترل خود خواهیم داشت.

کتاب های مدیریت زمان - عادت به اکنون - نیل فیوره

از این منظر می توان گفت که کتاب عادت به حالا با بسیاری از کتاب های مدیریت زمان متفاوت است. زیرا نویسنده به جای اینکه مستقیماً به سراغ تکنیک برود، سعی می کند مسئله را تغییر داده و به شکل واقعی تری آن را تعریف کند.

لورا استک زودتر دفتر را ترک کنید

خواننده فارسی زبان معمولا لورا استک را با کتاب «انجام درست کار» می شناسد. تنها کتابی که توسط ایشان به فارسی ترجمه شده است. لورا استک از طرفداران پیتر دراکر است و در این کتاب تقریباً کلمات و عقایدی را که دراکر در کتاب «مجری مؤثر» بیان کرده به زبان امروزی بیان کرده است. در واقع عنوان کتاب خود جمله دراکر است; جایی که می خواهد اثربخشی را تعریف کند.

لورا استک کتاب قدیمی‌تری دارد با عنوان Leave The Office Earlier که می‌توان آن را به عنوان “دفتر خود را زودتر ترک کنید” ترجمه کرد.

زودتر دفتر را ترک کنید

سخنان لورا استک در این کتاب ساده به نظر می رسد. اما هنوز هم بسیاری از ما آنها را جدی نمی گیریم و از این منظر تکرار آنها مفید و ضروری است. آنچه را که او در کتابش مطرح کرده است می توان به دو بخش تقسیم کرد:

هنجارهای فرهنگی که باید تغییر کنند

ریشه بخش قابل توجهی از الگوها و هنجارهای فرهنگی ما به دورانی برمی‌گردد که انقلاب صنعتی تازه شکل گرفته بود و بسیاری از بخش‌های کار مکانیکی و فیزیکی بود.

مثلاً وقتی اپراتور دستگاه پرس پشت دستگاه نباشد، مشخص است که کار نمی کند. در این نوع کار حضور فیزیکی به معنای فعالیت است و اینکه فرد دقیقاً به میز یا پنل دستگاه یا صندلی خود چسبیده باشد می تواند نشانه مشغول بودن او باشد. اما بسیاری از کارهای جدید را کار فکری می دانند و در این نوع کار نمی توان «حضور فیزیکی» و «کار» را معادل یکدیگر دانست.

هنجارهای نادرست دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، مدیران از کارمندان خود انتظار دارند که زمانی را در خانه برای کار یا پاسخگویی به پیام ها بگذرانند. اما از سوی دیگر، اگر کارمندان آنها بخواهند کوچکترین کارهای شخصی یا خانوادگی را در محیط کار انجام دهند، دلسرد می شوند و ابراز نارضایتی می کنند.

ساعات کار طولانی و کار کامل از جمله ارزش هایی هستند که مانند گذشته در بسیاری از مشاغل معنادار نیستند. اگر کارگر بخواهد آجرها را جابجا کند، هشت ساعت کار ممکن است بیش از چهار ساعت کار باشد و تقریباً دو برابر ارزش دارد. اما آیا می توان همین موضوع را برای مدیر پروژه یا کارشناس تولید محتوا نیز گفت؟ احتمالا نه.

در کار فکری کیفیت مهمتر از کمیت است و کیفیت چیزی نیست که بتوان آن را با علائم ساده بیرونی و نشانگرهای مکانیکی سنجید.

پروتکل های مدیریت زمان باید در شرکت ها تعریف شود

همه می دانیم که ایمیل های غیر ضروری، پیام های صوتی، جلسات بی فایده و وقفه های بی مورد ناشی از حضور همکاران از جمله عواملی هستند که باعث اتلاف وقت در محیط کار می شوند.

اگر افراد به درستی با آداب معاشرت آشنا باشند، طبیعتاً رفتار نادرست کمتری خواهند داشت. اما از آنجایی که بسیاری از مردم با اصول آداب و معاشرت آشنایی ندارند، لورا استک پیشنهاد می کند که شرکت ها و سازمان ها مجموعه ای از پروتکل ها را به نام آداب ارسال پیام صوتی، آداب برگزاری جلسات و آداب ارسال ایمیل تعریف کنند تا ارتقای استانداردهای رفتاری کارکنان و همچنین کاهش اتلاف وقت در شرکت ها و سازمان ها.

کتاب کار عمیق کال نیوپورت

کال نیوپورت کتابی به نام کار عمیق دارد که در بین فارسی زبانان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. وی این کتاب را زیرمجموعه ای از مبحث مدیریت زمان و بهره وری دانست.

مدیریت زمان - کتاب کار عمیق

البته نیوپورت در این کتاب کمتر به سطح تکنیک ها پرداخته و سعی کرده در سطح بالاتری به این موضوع بپردازد. اصل سخنان نیوپورت، همانطور که در عنوان کتاب آمده، این است که ما چند ساعتی مشغول کار عمیق هستیم. عمیق به این معنا که واقعاً از دنیای اطرافمان جدا می شویم و تمام ذهن و زمان خود را صرف یک کار خاص می کنیم.

این کلمه در ظاهر ساده است. اما اجرای آن عوارض زیادی دارد. به عنوان مثال، شخصی می تواند در حالی که ساعات دیگر را به شکلی بدون ساختار می گذراند، کار عمیق انجام دهد و انرژی ذهنی مورد نیاز برای کار عمیق را ذخیره کند.

علاوه بر این، کار عمیق بسته به شغل و زندگی هر فرد، شکل های متفاوتی به خود می گیرد. می توانید به یک نویسنده پیشنهاد دهید ماه ها در یک کلبه روستایی یا یک خانه کوهستانی زندگی کند و کتابش را بنویسد. تجربه کار عمیق برای چنین فردی سخت نیست. اما روزنامه نگاری که فردا باید گزارشی از رویداد امروز را برای نشریه خود بفرستد، نمی تواند چنین توصیه ای داشته باشد.

در ضمیمه خلاصه کتاب کار عمیق را بررسی کردیم و نقدی کوتاه بر آن نوشتیم:

معرفی، بررسی و خلاصه کتاب کار عمیق

کتاب مدیریت توجه نیر عیال

نیر عیال که با کتاب هوک معروف است، دومین کتاب معروف خود را در زمینه مدیریت زمان و پرهیز از حواس پرتی نوشته است: حواس پرتی.

او در کتاب مدیریت توجه خود سعی کرده از دو زاویه به بحث افزایش تمرکز و مدیریت توجه بپردازد. یکی از این دو جنبه تکنیک هایی است که در کتاب های مختلف می بینیم و ایال برخی از آنها را در کتاب خود آورده است. طرف دیگر جنبه روانی داستان است. ایال معتقد است که مدیریت توجه و افزایش بهره وری تنها به چند تکنیک محدود نمی شود و ما باید ریشه های عمیق تری از حواس پرتی خود را پیدا کنیم.

کتاب مدیریت توجه

این کتاب را در قالب یک درس مستقل در متمم معرفی و بررسی کرده ایم و مهم ترین نکات مطرح شده در آن را برشمرده ایم:

معرفی کاملتر کتاب مدیریت توجه

فایل صوتی آموزش مدیریت توجه

محمدرضا شعبانعلی در فایل صوتی آموزشی مدیریت توجه که یکی از زیرمجموعه های مدیریت زمان می باشد به مباحث مختلف مرتبط با مدیریت توجه پرداخت.

موازی کاری، فرهنگ چند زمانی، تفاوت توجه و تمرکز، تقویت عضلات توجه و روش های افزایش تمرکز از جمله موضوعات مطرح شده در این مجموعه صوتی است.

این مجموعه که می توان آن را کتاب صوتی مدیریت توجه و تمرکز دانست، بر اساس مطالعات، تحقیقات و تحقیقات علمی تهیه و تولید شده است.

برای مشاهده لیست سرفصل های این مجموعه آموزشی و تهیه آن می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

شما هنوز در این بحث مشارکت نکرده اید.

برخی از دوستان دیگر که به این درس علاقه دارند:

سفارشی که متمم برای مطالعه مطالب مجموعه مدیریت زمان به شما پیشنهاد می کند:

چند مقاله پیشنهادی از مکمل:

مجموعه محتوای مدیریت زمان