مزیت رهبر بودن آیا مزیت پیشگام واقعی است؟


استراتژی کسب و کار تمرین کنید و در بحث شرکت کنید برای کاربران خاص

مزیت رهبر بودن چیست؟  بررسی واقعیت یا غیر واقعی بودن مزیت پیشگام

فرض کنید در شهری زندگی می کنید که در آن رستوران ژاپنی وجود ندارد و علاقه مند هستید که یک رستوران ژاپنی در آنجا تاسیس کنید. آیا ترجیح می دهید اولین رستوران ژاپنی را تأسیس کنید؟ یا فکر می کنید ریسک چنین کاری زیاد است و ترجیح می دهید شخص دیگری این کار را انجام دهد و رستوران دوم را راه اندازی کنید؟

فرض کنید یک ناشر تخصصی در حوزه مدیریت فعالیت می کند. یک نفر پیش شما می آید و می گوید می خواهند وارد این بازار شوند و به عنوان یک ناشر مدیریتی بزرگ فعالیت کنند. آیا دوم بودن را یک مزیت می دانید یا یک نقطه ضعف؟

حالا به یک سوال دیگر فکر کنید. چندین شرکت بزرگ تاکسی اینترنتی در کشور فعالیت می کنند که اسنپ و تپسی بزرگترین آنها هستند. فرض کنید امروز یک شرکت جدید تصمیم می گیرد وارد این بازار شود. آیا شانسی برای این شرکت دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، چنین شرکتی تحت چه شرایطی می تواند به موفقیت امیدوار باشد؟

همه این سوالات تقریباً به یک موضوع اشاره دارد: مزایا و چالش های اول، دوم و آخر بودن.

این موضوعی است که همیشه در استراتژی کسب و کار مطرح می شود و باید به خوبی با جنبه های مختلف آن آشنا باشید.

مزیت حرکت اول

چند دهه پیش، این عقیده غالب بود که پیشگامی یک مزیت است.

این بدان معناست که وقتی یک کسب و کار قبل از سایر رقبا وارد بازار می شود یا محصولی را قبل از دیگران عرضه می کند، از مزایا و فرصت هایی بهره مند می شود که دیگران قادر به استفاده از آن نخواهند بود.

این مفهوم معمولاً با یک استعاره نظامی توضیح داده می شود:

در نبرد زمینی، اولین کسی که سرزمینی را فتح می کند و در ارتفاعات آن مستقر می شود، بر دیگرانی که دیرتر می رسند، سلطه و برتری دارد.

دیگران باید تلاش زیادی کنند تا او را شکست دهند. اما او فقط باید از قلمرو خود به خوبی دفاع کند.

در طول دهه های اخیر، نمونه های زیادی وجود داشته است که مزیت پیشگام به عنوان مثال، مرورگر Netscape یک مرورگر پیشگام بود. اما مرورگرهای دیگری که بعد از آن آمدند بازار را کاملاً از نت اسکیپ گرفتند (داستان با اینترنت اکسپلورر شروع شد و سپس کروم و فایرفاکس و دیگران آمدند).

به عنوان مثالی دیگر، فقط به یاهو فکر کنید و اینکه گوگل با وجود تاخیر در ورود به این بازار توانست بخش بزرگی از بازار را در اختیار بگیرد.

مثال نقض برای مزیت حرکت اول به حوزه فناوری و فناوری اطلاعات محدود نمی شود. تویوتا در بازار خودرو آمریکا نمونه ای از شرکت هایی است که دیر وارد شده و از بسیاری از شرکت های قدیمی موفق تر است.

امروزه، زمانی که عبارت مزیت رهبر بودن توسط استراتژیست ها استفاده می شود، دیگر در موقعیت نیست اظهار نظر قطعی نیست. اما بیشتر از رابطه جنسی سوال است:

  • آیا پیشرو بودن مزیتی دارد؟
  • در چه شرایطی می توان از مزیت پیشگام صحبت کرد؟
  • تحت چه شرایطی بازی به سمت کسب و کارهایی می رود که دیر وارد می شوند؟

در ادامه به این نوع سوالات و پاسخ آنها می پردازیم.

در چه شرایطی رهبر بودن می تواند یک مزیت باشد؟

شرایط زیر ممکن است برای تبدیل شدن به یک رهبر یا اولین حرکت به یک مزیت دائمی و تثبیت موقعیت یک کسب و کار در بازار آن:

تمرین کنید و در بحث شرکت کنید

پس از خواندن این درس، چه نمونه هایی از شرکت های پیشرو و دنبال کننده به ذهن شما رسید؟

شما هنوز در این بحث مشارکت نکرده اید.

برخی از دوستان دیگر که به این درس علاقه دارند:

سفارشی که متمم برای مطالعه مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد می کند:

چند مقاله پیشنهادی از مکمل:

سری محتوای استراتژی کسب و کار