چالش های محیط کار مداخله مدیران در هنگام بروز تعارض بین زیردستان


تمرین کنید و در بحث شرکت کنید چالش های محیط کار برای کاربران خاص

اهداف و انتظارات آموزشی اضافی در این درس

کد دوره: 303152

در بررسی نظرات، تجربیات و تمرین هایی که دوستان در درس های مختلف مطرح می کنند، با سوالات و چالش هایی مواجه می شویم که احتمالا تجربه مشترک بسیاری از ماست. اما با توجه به محدود بودن فضای هر درس و اینکه همه سعی می کنیم از مبحث اصلی منحرف نشویم، این سوالات و چالش ها بی پاسخ مانده و بحثی در مورد آنها وجود ندارد.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم با الهام از محتوای تمرین ها و تجربیات ارائه شده به تدریج بحث هایی را تحت عنوان چالش های محیط کار قرار دادن

این نوع بحث ها را می توان مکمل درس های مذاکره، رفتار سازمانی، مهارت های ارتباطی، مدیریت منابع انسانی، کار تیمی و مدیریت تعارض دانست.

همچنین اگر قصد دارید مسیر شغلی خود را با سرعت بیشتر و اصطکاک و تنش کمتر طی کنید، مطالعه این بحث ها و شرکت در آنها احتمالا برای شما مفید و آموزنده خواهد بود.

درگیری در محل کار

یکی از چالش های جدی در محیط کار، تعارض بین همکاران است.

تصور کنید دقیقاً در زمانی که باید تمام انرژی و فکر و ذهن خود را بر روی انجام وظایف و رسیدن به اهداف گروه خود متمرکز کنید، با یکی از همکاران خود مشکل دارید و بخش زیادی از ذهن شما درگیر این درگیری است. چنین تجربه ای چندان نادر نیست و حتی با تنها چند ماه سابقه کاری، بعید نیست که چنین چالشی را تجربه کرده باشید و احتمالا قبول دارید که این شرایط می تواند انگیزه و بهره وری را در محیط کار به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در اینجا قصد نداریم در مورد روش ها و تکنیک های مقابله با تعارض صحبت کنیم. زیرا در درس های مذاکره و مدیریت تعارض به روش های مختلف به این موضوع پرداخته ایم. بلکه به طور خاص می خواهیم از شما در مورد تجربه «مداخله مدیران در تعارض بین زیردستان» بپرسیم.

مداخله مدیران در تعارض توضیح مشکل

درگیری های محل کار می تواند در سطوح مختلف رخ دهد. به عنوان مثال، ممکن است بین یک کارمند و مدیرش درگیری وجود داشته باشد. یا اگر بین یکی از اعضای یک واحد و فردی از واحد دیگر مشکلی ایجاد شود.

اما در اینجا به طور خاص می خواهیم شکل خاصی از تعارض را بررسی کنیم: درگیری بین اعضای یک واحد؛ یعنی بین دو نفر که هر دو به یک نفر گزارش می دهند. مثلا:

  • درگیری بین دو کارشناس فروش
  • درگیری بین دو کارشناس مرکز تماس
  • درگیری بین طراح گرافیک و کارشناس تولید محتوای متنی که هر دو زیر نظر مدیر بازاریابی دیجیتال کار می کنند.
  • تضاد بین مدیر بازاریابی و مدیر فروش که هر دو زیر نظر مدیرعامل کار می کنند

در مورد درگیری بین اعضای یک واحد، صرفاً می خواهیم به اصل مطلب برسیم دخالت مدیران اشاره کنیم در واقع ما می خواهیم با توجه به تجربیات و خاطراتی که پیش می آید تصویر بهتری از نقش مدیر در این شرایط پیدا کنیم و اگر خودمان در نقش یک زیردستان یا مدیر قرار بگیریم می توانیم نقش سازنده ای داشته باشیم. نقش (یا حداقل با رفتارهای اشتباه خود وضعیت را بدتر نکنیم). .

«مداخله مدیر» در بحث مدیریت تعارض می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، مدیر ممکن است از هر دوی آنها بخواهد که به دفتر او بیایند و در مقابل او در مورد مشکل خود صحبت کنند.

یا ممکن است با هر یک از دو نفر جداگانه صحبت کند و سعی کند مشکل آنها را بفهمد و نتیجه را به دو طرف بگوید.

همچنین این امکان وجود دارد که مدیر در نقش مربی وارد میدان شود و سعی کند بدون صدور دستور خاصی یا استفاده از اختیارات به هر یک از دو طرف کمک کند تا راه حل مدیریت تعارض خود را کشف و تشخیص دهند.

استراتژی های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از مدیران ترجیح می دهند به جای صحبت مستقیم با طرفین درگیری، با برخی از همکاران مورد اعتماد خود (همسالان یا زیردستان) صحبت کنند و رفتارها یا توصیه هایی را پیشنهاد کنند که فکر می کنند می تواند تعارض را کاهش یا مهار کند.

بنابراین، وقتی در مورد تجربه خود از مداخله یک مدیر صحبت می کنید، مهم است که توضیح دهید استراتژی مداخله او چه بوده است.

مداخله سازنده یا مداخله مخرب؟

در بحث مداخله مدیران در تعارض می توان سوالات زیادی را مطرح کرد. اما تقریباً به هیچ یک از آنها نمی توان حکم کلی داد. بنابراین پیشنهاد ما این است که اگر خاطره یا تجربه ای در رابطه با هر یک از سوالات زیر دارید، با مراجعه به تجربه خود توضیح دهید که چگونه به آن موضوع نگاه می کنید.

امیدواریم سایر دوستان با مطالعه تجربیات و تحلیل های شما و کنار هم قرار دادن آن با دانسته های خود، آگاهی بیشتری نسبت به ابعاد این موضوع پیدا کنند.

شرکت در بحث

سؤالات مطرح شده در این درس را فقط به عنوان «نمونه» در نظر بگیرید. هر تجربه دیگری که به نحوی با بحث «مداخله مدیر در تعارض بین زیردستان» مرتبط باشد، در ذیل این درس قابل ارائه است.

فقط به این قید توجه کنید که بحث ما محدود به «تعارض بین همسالان» است و فعلاً در این درس قصد نداریم درگیری بین زیردستان و مافوق را مطرح کنیم.

شما هنوز در این بحث مشارکت نکرده اید.

چند مقاله پیشنهادی از مکمل: