دلایل اصلی عدم نمایش سایت در نتایج گوگل


نمایش سایت در جستجوی گوگل

اگر سایت شما در گوگل رتبه بندی نشده است، احتمالا یکی از دلایل ظاهر نشدن سایت در نتایج گوگل است:

  • گوگل هنوز وب سایت شما را ایندکس نکرده است. این امر به ویژه برای سایت های کاملاً جدید صادق است.
  • گوگل سایت شما را به اندازه کافی «قابل اعتماد» یا «مرتبط» نمی داند تا آن را برای کلمات کلیدی که می خواهید رتبه بندی کنید نشان دهد.
  • شما خزنده googlebot را در robots.txt خود مسدود کرده اید.
  • شما یک صفحه یا سایت را روی “noindex” تنظیم کرده اید، کادر “موتورهای جستجو را نشان داده نشود” در وردپرس علامت زده اید، یا صفحه دیگری را به عنوان نسخه معمولی تنظیم کرده اید.
  • شما جریمه شده اید و گوگل سایت شما را جریمه کرده است.
  • یک مشکل فنی در سایت شما وجود دارد که باعث می شود گوگل نتواند سایت شما را خزیده و ایندکس کند.

این آموزش در قسمت آموزش سئو سایت لرن پارسی به شما کمک می کند تا مسائلی را که مانع از نمایش سایت شما در جستجوی گوگل می شوند را شناسایی کرده و به طور بالقوه به آنها رسیدگی کنید.

اگر سایت شما جدید است، ممکن است گوگل آن را پیدا نکرده باشد

گوگل با دنبال کردن پیوندهایی به وب‌سایت‌هایی که قبلاً فهرست شده‌اند، در اینترنت می‌خزد. اگر هیچ وب سایتی به وب سایت جدید شما پیوند نمی دهد، احتمالاً گوگل از سایت شما اطلاعی ندارد. سریع ترین راه برای گوگل برای اینکه بداند سایت شما کجاست و چه صفحاتی در آن قرار دارد، اشتراک گذاری نقشه سایت با آن است. می توانید این کار را با کنسول جستجوی گوگل انجام دهید.

نحوه ارسال نقشه سایت به گوگل

  • ابتدا باید یک نقشه سایت ایجاد کنید

اگر سایت وردپرسی با افزونه Yoast SEO دارید، برای شما نقشه سایت ایجاد کرده است. اگر به وب سایت خود بروید و یک /sitemap_index.xml آن را به پایین URL اصلی اضافه کنید، می توانید آن را مشاهده کنید (می توانید نقشه سایت ما را در https://learnparsi.com/sitemap_index.xml مشاهده کنید). افزونه های دیگری برای وردپرس موجود هستند که نقشه سایت شما را برای شما ایجاد می کنند، فقط مخزن وردپرس را بررسی کنید و آنها را پیدا کنید.

  • در مرحله بعد، به یک حساب کنسول جستجوی گوگل نیاز دارید

قدم بعدی برای ارسال یک سایت به گوگل، ایجاد یک حساب کاربری در کنسول جستجوی گوگل است.

کنسول جستجو (Search Console) که قبلاً با نام Google Webmaster Tools شناخته می شد، ابزاری است که گوگل در اختیار صاحبان وب سایت قرار می دهد تا از وضعیت وبگردی خود مطلع شوند. علاوه بر ارائه اطلاعات در مورد تعداد دفعات نمایش یک سایت در جستجو، پرس و جوهایی که برای آنها نمایش داده می شود و بسیاری از داده های دیگر، به شما امکان ارسال نقشه سایت و درخواست نمایه سازی را نیز می دهد.

کنسول جستجو

  • نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید

پس از ایجاد حساب کاربری و تایید دامنه، تبی را در سمت چپ مشاهده خواهید کرد که روی آن “index” نوشته شده و در زیر آن “sitemaps” نوشته شده است.

سایت را در نتایج گوگل نمایش ندهید

یک نقشه سایت جدید اضافه کنید و روی «ارسال» کلیک کنید.

  • زمان درخواست نمایه سازی

وقتی نقشه سایت خود را ارسال می کنید، از گوگل بخواهید در اسرع وقت سایت را بخزد. شما باید بر روی ابزار “بازرسی URL” در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید.

ابزار "بازرسی URL"

اکنون باید آدرس سایت خود را در نواری که در بالای صفحه ظاهر می شود تایپ کنید و اینتر را بزنید.

اگر صفحه شما ایندکس شده باشد، صفحه ای مانند شکل زیر را مشاهده خواهید کرد:

فهرست صفحه گوگل

اگر نه، روی ” کلیک کنیددرخواست نمایه سازیکلیک کنید تا گوگل صفحه شما را بخزد.

سایت در گوگل است، اما کلمات کلیدی که می خواهید رتبه بندی کنید نمایش داده نمی شود!

کلید به دست آوردن سهم جستجو، جلب اعتماد است.

می توان با اطمینان استدلال کرد که کل صنعت بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) به همین دلیل وجود دارد. بسیار معمول است که شخصی برای کسب و کار خود یک وب سایت راه اندازی کند، اما گوگل آن را در صفحه 9 دفن می کند (یا اصلاً نشان نمی دهد).

با این حال، بیایید از دیدگاه گوگل به آن نگاه کنیم: چرا سایت شما باید به کاربران خود نشان داده شود؟

آیا چیزی بسیار منحصر به فرد در مورد تجارت یا وب سایت شما وجود دارد؟ آیا دلیلی وجود دارد که گوگل به اندازه کافی به شما اعتماد کند تا سایت شما را به سایت های دیگری که ماه ها یا سال ها فعال بوده اند منتقل کند؟

چگونه اعتماد را جلب کنیم

این یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سئو است و دو گروه به شدت در حمایت از نظرات خود بحث می کنند.

سئو کلاه سفید

سئوکاران کلاه سفید رویکردی برای جلب اعتماد از طریق ایجاد ارزش برای کاربران اینترنت دارند. به این صورت است که گوگل از ما می‌خواهد تا وب‌سایت‌هایمان را مدیریت کنیم: پیدا کردن موضوعات مرتبط با کسب‌وکار ما و مرتبط با کاربران اینترنت، و ایجاد محتوای منحصربه‌فرد و ارزشمند در مورد آن موضوعات (چیزی شبیه به یک مقاله در حال حاضر) که در حال خواندن آن هستید).

هنگامی که به نظر می رسد مردم آنچه را که به دنبال آن هستند در وب سایت شما پیدا می کنند، گوگل متوجه می شود یا برعکس، اگر مجبور شوند برای یافتن آنچه به دنبال آن هستند به وب سایت های دیگر بروند. علاوه بر این، اگر دارایی‌های منحصربه‌فردی ایجاد کنید که به افراد ارزش می‌افزاید، سایر وب‌سایت‌ها موظفند به آن‌ها لینک دهند. این به “لینک بیلدینگ” یا “لینک بیلدینگ” معروف است.

سئو کلاه سیاه

سئوکاران کلاه سیاه با به دست آوردن لینک به وب سایت های خود با استفاده از روش های مختلف اعتماد ایجاد می کنند. مزیت استفاده از این تکنیک ها این است که معمولاً به تلاش کمتری نیاز دارند و سریعتر از روش های سئو کلاه سفید کار می کنند. عیب این روش این است که مهندسان در گوگل معمولاً روش هایی را که استفاده می کنند خیلی سریع انتخاب می کنند و این باعث می شود سئو کلاه سیاه در طولانی مدت برای یک تجارت کمتر از تاکتیک های بهینه سازی و سئو کلاه سفید مفید باشد.

آیا Googlebot را در فایل Robots.txt خود مسدود کردید؟

فایل robots.txt شما به خزنده ها می گوید که چه صفحاتی ممکن است سایت شما را بخزند یا نه. اگر به طور تصادفی صفحه یا پوشه ای را که بخش مهمی از آن است مسدود کنید، بعید است که گوگل سایت شما را ایندکس کند.

به عنوان مثال، در زیر یک اسکرین شات از robots.txt نیویورک تایمز آمده است:

 فایل Robots.txt

هیچ صفحه ای در این لیست ایندکس نمی شود. robots.txt خود را بررسی کنید تا ببینید آیا به طور تصادفی صفحه ای را که می خواهید در Google نمایش دهید مسدود کرده اید. این مقاله قرار نیست به عمق robots.txt بپردازد، اما اگر به کمک نیاز دارید، مقاله زیر را دنبال کنید.

اگر صفحه خود را روی “Noindex” تنظیم کنید، در گوگل لیست نمی شود

یک دستورالعمل “noindex” به موتورهای جستجو می گوید که یک صفحه را لیست نکنند. اگر این کار را انجام می دهید به این دلیل است که سایت در نتایج گوگل ظاهر نمی شود.

موثرترین راه برای تشخیص اینکه آیا صفحه شما فاقد ایندکس است یا نه این است که به صفحه بروید و کد منبع را ببینید (نگران نباشید، برای انجام این کار لازم نیست توسعه دهنده باشید). وقتی به صفحه کد نگاه می کنید، CTRL + F یا CMD + F را فشار دهید و کلمه noindex را جستجو کنید. اگر چیزی نشان داده شد، صفحه خود را ایندکس نکرده اید.

اگر از افزونه محبوب Yoast SEO در یک سایت وردپرس استفاده می کنید، باید بررسی کنید که آیا صفحه را در آنجا لیست نکرده اید یا خیر. به افزونه Yoast بروید، روی چرخ دنده سمت چپ کلیک کنید.

مطمئن شوید که “Allow engines search to show this page in search results” روی “بله” تنظیم شده باشد. همچنین، مطمئن شوید که “URL عادی” در صفحه دیگری تنظیم نشده باشد. یک “rel = canonical” به موتور جستجو می گوید که این محتوای اصلی نیست و آن را لیست نمی کند، اما URL “متعارف” را فهرست می کند.

اگر وب سایت شما جریمه شود، در گوگل نمایش داده نمی شود.

اگر وب سایت شما قبلاً در نتایج جستجو بود و دیگر آنجا نیست، با جستجو در سایت: yourdomain.com آن را تأیید کنید.

اگر چیزی را نمی بینید، ممکن است مشکل داشته باشید.

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، دامنه خود را در کنسول جستجوی Google تأیید کنید و ببینید آیا اعلان جریمه دستی دریافت می‌کنید یا خیر. گوگل معمولاً به شما می گوید که آیا وب سایت شما جریمه شده است یا خیر و دلایل این جریمه را به شما می گوید. همچنین به شما این امکان را می دهد که پس از رفع مشکلات سایت را درخواست تجدید نظر کنید.

جریمه‌ها معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که یک وب‌سایت کاری را انجام می‌دهد که نباید انجام می‌داد، مانند لینک‌های اسپم، حذف محتوا یا حتی هک شدن. گوگل تمایل دارد به محض رفع هر مشکلی این جریمه را لغو کند، اما اگر چیزی بزرگ مانند هرزنامه لینک در سایت خود دارید، ممکن است کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشید.

در صورت بروز مشکل فنی در وب سایت شما چه باید کرد؟

مگر اینکه تجربه فنی سئو داشته باشید، این کاری نیست که خودتان بتوانید انجام دهید. ایجاد سایتی که برای کاربران کار می‌کند اما برای خزنده‌های موتورهای جستجو قابل دسترسی نیست، می‌تواند بسیار آسان باشد، به خصوص وقتی صحبت از سئوی تجارت الکترونیک به میان می‌آید. اگر googlebot نتواند محتوای شما را درک کند، قادر به ارائه آن نخواهد بود.

اگر فکر می کنید که این خارج از کنترل شماست، بهتر است با یک SEO تماس بگیرید.

شما زمان، تلاش و منابعی را در وب سایت خود صرف کرده اید و اکنون نشان ندادن سایت در نتایج گوگل مساوی است با نداشتن بازدیدکننده. بهترین گزینه این است که با یک مشاور سئو تماس بگیرید تا به شما کمک کند یا سایر مقالات آموزشی را برای یافتن و حل مشکل دنبال کنید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شود.