جمعیت شناسی چیست؟ | تعریف جمعیت شناسی و کاربرد آن


تعریف جمعیت شناسی چیست؟

در سال های اخیر مدت جمعیت شناسی (جمعیت شناسی) یا جمعیت شناسی بیش از هر زمان دیگری می خوانیم و می شنویم و می توان گفت که استفاده از واژه جمعیت شناسی از جامعه شناسی و علوم اجتماعی فراتر رفته است و بسیاری از رشته های علمی اهمیت این رشته را درک کرده و پذیرفته اند.

در این درس قصد داریم کمی در مورد تعریف جمعیت شناسی و معنای جمعیت شناسی صحبت کنیم و ببینیم این رشته چیست و چه کاربردی دارد. اما اگر زمان کافی برای خواندن متن کامل درس را ندارید، ممکن است توضیح مختصر (و نادرست) زیر کافی باشد:

دانش جمعیتی زیرمجموعه ای از علوم اجتماعی است و هدف این رشته بررسی علمی و آماری ویژگی های جمعیت های انسانی و تغییرات این ویژگی ها در طول زمان است.

در یک مفهوم کلی تر، جمعیت شناسی مطالعه ویژگی های یک جمعیت معین است. این جمعیت می تواند ساکنان یک شهر، شهروندان یک کشور، مشتریان یک برند خاص یا هر گروه جمعیت دیگری باشد.

اگر به شما گفته شود که باید اطلاعات جمعیت شناختی (یا جمعیتی) مشتریان خود را داشته باشید، احتمالاً منظور آنها ویژگی هایی مانند سن (یا گروه سنی)، جنسیت، تحصیلات (یا مدرک)، درآمد (یا گروه درآمد) است. شغل مشتری، وضعیت تأهل و موارد مشابه.

اگرچه منطقه جمعیتی بسیار بزرگ و گسترده است، اما این ویژگی نباید شما را نگران یا بترساند. این یک نمونه کلاسیک از جمعیت شناس است که (+): “به محض اینکه وارد کلاس یا کافی شاپ می شوید و به اطراف نگاه می کنید تا ببینید چند نفر در آنجا هستند و چند درصد از آنها مرد یا زن هستند، سعی می کنید به ظاهر تکیه کنید. ، طبقه اجتماعی و “اقتصاد آنها را برآورد کنید، شما درگیر جمعیت شناسی هستید.”

منظور از جمعیت شناسی چیست؟

کلمه دمو به معنای “جمعیت” و “مردم” است. به همین دلیل است که دموکراسی را به دموکراسی یا حکومت مردم بر مردم ترجمه می کنند.

واژه گراف نیز به معنای نوشتن و توصیف است. همانطور که تلگراف به معنای نوشتن پیام از راه دور (یا از راه دور) است.

معنای لغوی این کلمه از این روست جمعیت شناسی می توان «توصیف جمعیت یا توصیف افراد» را در نظر گرفت و جمعیت شناسی به همین موضوع نیز اشاره دارد.

اگرچه مطالعه آماری ویژگی های جمعیت چندین قرن قدمت دارد، اما اصطلاح جمعیت شناختی نسبتاً جدید است و اولین بار توسط آشیل گیلار در سال 1855 ابداع و استفاده شد. به گفته گیلارد، جمعیت شناسی شامل فعالیت هایی مانند:

  • جمع آوری و پردازش اطلاعات عددی در مورد جمعیت
  • ارزیابی وضعیت جمعیت از نظر توزیع فیزیکی
  • بررسی جابجایی جمعیت
  • ارزیابی وضعیت جامعه از نظر اخلاق، سطح تفکر و…

بعدها به تدریج قلمرو جمعیت شناسی گسترش یافت و جمعیت شناسان به موضوعات و مؤلفه های بیشتری علاقه مند شدند.

تعریف علمی جمعیت شناسی

پس از تمام این مقدمه ها، می توانیم جمعیت شناسی را کمی دقیق تر و علمی تر تعریف کنیم (+/+):

جمعیت شناسی به معنای مطالعه یک جمعیت است. و بررسی جمعیت را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد:

مطالعه اندازه و ترکیب جمعیت

“اندازه” به معنای دانستن اینکه یک جمعیت از چند نفر تشکیل شده است و “ترکیب” به معنای توانایی شناسایی یک جمعیت از نظر ویژگی های مختلف مانند سن، نسب (یا نژاد)، جنسیت، زندگی و وضعیت خانوادگی (مجرد، متاهل، زندگی با خانواده، زندگی، تحصیلات، درآمد، مذهب، شغل، توزیع جغرافیایی و غیره را با دوست و هم اتاقی شرح دهید.

مطالعه فرآیندهایی که بر ترکیب جمعیت تأثیر می گذارد

واضح است که ترکیب جمعیت برای همیشه ثابت نمی ماند. ترکیب سنی جمعیت تغییر می کند (جمعیت پیرتر یا جوان تر می شود). ترکیب آموزشی جمعیت نیز تغییر می کند. تعداد خانواده ها و پراکندگی جغرافیایی نیز مشخص نیست.

فرآیندهای متعدد باعث تغییر ترکیب جمعیت می شود. برخی از مهمترین این فرآیندها عبارتند از تولد، بیماری، مرگ و میر، ازدواج، طلاق و مهاجرت.

بنابراین یکی از وظایف مهم جمعیت شناسان مطالعه این فرآیندهاست. مثلا نرخ زاد و ولد چگونه تغییر کرده است؟ میزان مرگ و میر چگونه بوده است؟ وضعیت مهاجرت چگونه است؟ کدام اقشار جامعه بیشتر به بچه دار شدن علاقه دارند؟ کدام گروه ها بیشتر مهاجرت می کنند؟ خاستگاه و گروه های اجتماعی مهاجران خارجی که وارد جمعیت می شوند چیست؟

بررسی عوامل محیطی موثر بر جمعیت و فرآیندهای جمعیتی

تغییرات جمعیتی در خلاء رخ نداد. مردم به طور ناگهانی و ناخواسته تصمیم به مهاجرت نمی گیرند. بی میلی به بچه دار شدن تصادفی نیست. تغییرات در وضعیت اقتصاد، تغییر در روابط سیاسی با کشورهای مختلف، تغییر اقلیم و تغییرات اقلیمی و حتی میزان پیشرفت علمی و مدیریتی می تواند بر ترکیب جمعیت تأثیر بگذارد.

به همین دلیل جمعیت شناسان علاوه بر بررسی ویژگی های جمعیت شناختی، روی عوامل بیرونی مؤثر بر جمعیت نیز کار می کنند و به مطالعه این مؤلفه ها علاقه مند هستند.

جمعیت شناسی با «جمع» سر و کار دارد نه «فرد»

این تقریباً بدیهی است، اما بهتر است یک بار بر آن تأکید کنیم: دانش جمعیت شناختی بر روی جمع متمرکز است، نه فردی.

اصلاً برای جمعیت شناس فرقی نمی کند که فلان فرد (مثلاً شما که در حال مطالعه این درس هستید) متاهل یا طلاق گرفته باشد. حتی تولد و مرگ شما برای جمعیت شناسان جذاب نیست.

جمعیت شناس به این موضوع می پردازد که چند درصد از مردم متاهل یا طلاق گرفته اند و مثلاً چند درصد افراد بالای 60 سال امسال فوت کرده اند. وقتی از سطح جمعی پایین می آییم و به سطح فردی می رسیم، وارد حوزه روانشناسی شده ایم.

چند نمونه سوال دموگرافیک

بسیاری از مسائلی که در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم و یا بعداً به عنوان یکی از چالش های زندگی با آن مواجه خواهیم شد، مسائل جمعیتی است.

به عنوان مثال به سؤالات زیر فکر کنید:

  • آیا سیستم تامین اجتماعی فعلی می تواند تا ده بیست سال دیگر موثر باشد و پاسخگوی نیازهای مردم باشد؟
  • آیا امکانات بهداشتی کنونی می تواند پاسخگوی نیازهای جمعیتی باشد که در سه دهه آینده در سالمندان افزایش خواهد یافت؟
  • آیا توزیع امکانات آموزشی (مدرسه، دانشگاه، کتابخانه و…) در نقاط مختلف کشور صحیح است؟ این توزیع نسبت به گذشته چگونه تغییر کرده است؟ بهتر یا بدتر؟
  • کدام نقاط شهر و کشور در مسیر توسعه جلوتر یا عقب تر هستند؟
  • حمل و نقل عمومی در هر شهر و بین شهرها چگونه است؟ آیا سیستم حمل و نقل متناسب با توزیع جمعیت و نیازهای جمعیت است؟
  • آیا اطلاعاتی در مورد جنایتکارانه ترین نقاط شهر (یا کشور) داریم؟ آیا پلیس و قوه قضائیه امکانات خود را متناسب با «توزیع جرایم» مستقر کرده اند؟
  • درگیری های مذهبی و فرقه ای در کدام بخش از کشور جدی تر است؟
  • گروه های مختلف جمعیتی در کشور کدام احزاب و گروه های سیاسی را ترجیح می دهند؟ (به چه نوع نامزدی رای خواهند داد؟)
  • نابرابری درآمدی در نقاط مختلف شهر و کشور چگونه است؟ این نابرابری در طول زمان چگونه تغییر کرده است؟
  • جنگ، تحریم، بیماری یا فاجعه چه تأثیری بر ترکیب جمعیتی و ویژگی های جمعیتی جامعه داشته است؟

تحلیل کوهورت در جمعیت شناسی

ابزارهای جمعیتی بسیار متنوع هستند. اما یکی از جالب ترین آنها – که در مدیریت و بازاریابی نیز کاربرد زیادی دارد – تحلیل کوهورت است.

بحث تحلیل کوهورت بسیار پیچیده و مفصل است. بنابراین در حال حاضر، ما فقط این اصطلاح را در اینجا توضیح می دهیم.

کلمه Cohort معمولاً در فرهنگ لغت به عنوان “باند” و “همسالان” ترجمه می شود. اما به طور دقیق تر، کوهورت گروهی از افراد است که ویژگی یا رویدادی در زندگی مشترک دارند. مثلا:

  • دهه شصت
  • متولد 1978
  • همه کسانی که در سال 91 ازدواج کردند
  • همه افرادی که برای اولین بار در آوریل 1400 کسب و کار شما را خریدند

تحلیل کوهورت به معنای بررسی سرنوشت همسالان است. به عنوان مثال ببینیم برای کسانی که در سال 1359 وارد دانشگاه شدند در ایران چه اتفاقی افتاد. و سوالاتی از این دست

مقایسه همگروهی 80 ورودی با همگروهی ورودی ها، مثلاً در سال 90، می تواند داده های ارزشمندی را در اختیار تحلیلگران و سیاست گذاران قرار دهد و آنها را با تغییراتی که در جامعه هدف آنها رخ داده است، آشنا کند.

جمعیت شناسی در مدیریت و بازاریابی

جمعیت شناسی سال ها به اقتصاد، جامعه شناسی و سیاست محدود بود.

برای مثال، سیاستمداران نزد جمعیت شناسان می روند (و می کنند) و از آنها در مورد سلیقه گروه های مختلف اجتماعی می پرسند. جمعیت شناس می تواند به سیاستمدار بگوید که هر بخش از جامعه چه دغدغه ها، نگرانی ها، ترس ها و امیدهایی دارد و سیاستمدار می تواند سخنرانی ها و مناظره های عمومی خود را طراحی کند تا گروه های بیشتری به او بپیوندند.

مدیران ارشد و رهبران سیاسی نیز طبیعتاً برای سیاست گذاری به مطالعات جمعیت شناختی روی می آورند. بدون شناخت جمعیت، نمی توان تعیین کرد که کدام سیاست ها مناسب هستند و کدام روش ها باید کنار گذاشته شوند.

روی آوردن جامعه شناسان و اقتصاددانان به جمعیت شناسی کاملاً طبیعی و قابل درک است.

اما اتفاق جالبی که در دهه های اخیر رخ داده این است که فعالان حوزه کارآفرینی و مدیریت کسب و کار به جمعیت شناسی نیز روی آورده اند. متخصصان بازاریابی، استراتژی و منابع انسانی از جمله کسانی هستند که امروزه از جمعیت شناسی صحبت می کنند و از ابزارهای آن استفاده می کنند.

موارد زیر نمونه هایی از استفاده از جمعیت شناسی در مدیریت و کسب و کار است:

  • ویژگی های جمعیت شناختی مشتریان فعلی ما را بررسی کنید
  • برآورد ویژگی های جمعیت شناختی محصولات آینده (مشتری محصول ما چه کسی خواهد بود؟)
  • انتخاب محل فروشگاه های خرده فروشی (کدام منطقه از شهر به ویژگی های جمعیتی مد نظر ما نزدیکتر است؟)
  • چگونه می توان مناطق کشور را تقسیم کرد و به مدیران فروش مختلف واگذار کرد؟
  • ویژگی های جمعیتی مخاطبان رادیو و تلویزیون (یا یک شبکه خاص) چیست؟
  • از مشخصات جمعیتی کاربران اینستاگرام چه می دانیم؟ آیا ارزش سرمایه گذاری در این پلتفرم را دارد؟

چند سوال و پاسخ آنها

آیا جمعیت شناسی محدود به مطالعه جمعیت های انسانی است؟

خیر. جمعیت شناسی برای همه انواع حیوانات اعمال می شود. حتی کتاب هایی به نام جمعیت شناسی گیاهی (+) وجود دارد. عباراتی مانند جمعیت شناسی حیات وحش یا جمعیت شناسی جغد نیز کاملاً معنی دار و مورد استفاده هستند (+/+). بنابراین هرجا جمعیتی وجود دارد، جمعیتی نیز وجود دارد.

برای یادگیری جمعیت شناسی از کدام کتاب مرجع استفاده کنیم؟

کتاب های انگلیسی زیادی در مورد جمعیت شناسی نوشته و منتشر شده است و خوشبختانه کتاب های فارسی زیادی در مورد جمعیت شناسی وجود دارد. اما در تالیف این درس از فصل های مقدماتی کتاب های زیر استفاده کردیم که مطالعه هر یک از آنها می تواند شروع خوبی برای آشنایی با مبانی جمعیت شناسی باشد:

  • کتاب مفاهیم، ​​روش ها و کاربردهای جمعیت شناسی کاربردی
  • کتاب جمعیت شناسی: مطالعه جمعیت های انسانی
  • کتاب جمعیت و جامعه

مفاهیم، ​​روش ها و کاربردهای عملی در جمعیت شناسی کاربردی، ریچارد کی. توماس
جمعیت شناسی، مطالعه جمعیت های انسانی، جنیفر لاندکوئیست
جمعیت و جامعه، دادلی پستون

شما هنوز در این بحث شرکت نکرده اید.

برخی از دوستان تکمیلی که به این درس علاقه دارند:،،،،

سفارشی که متمم برای مطالعه مطالب مجموعه مدیریت بازاریابی به شما پیشنهاد می کند:

چند پیشنهاد از مکمل:

سری محتوای مدیریت بازاریابی