پرسونا چیست؟ | روش تعیین و طراحی پرسونای مشتری و مخاطب


استراتژی محتوا تمرین کنید و در بحث ها شرکت کنید کاربر خاص خاص

پرسونا چیست؟  شخصیت مشتری و مخاطب چگونه تعریف می شود؟

پرسونا (شخص) این اصطلاحی است که در دهه اخیر بسیار رایج شده است.

این اصطلاح در زمینه های مختلفی از جمله بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا، مدیریت ارتباط با مشتری، تولید محتوا، مدل سازی کسب و کار، ارائه محتوا و حتی توسعه محصول به کار می رود و در همه آنها کم و بیش معنای مشابهی دارد.

اصطلاحات شخصیت مخاطب (شخصای مخاطب)، شخصیت مشتری (شخصیت مشتری)، شخصیت خریدار (Buyer Persona) و شخصیت مصرف کننده (Consumer Persona) از جمله ترکیبات با کلمه هستند پرسونا ساخته و استفاده می شوند.

در این درس به بررسی موضوعات و نکات مختلف مرتبط با آن می پردازیم تعریف شخصیت و استفاده از آن به شرح زیر بحث کنید:

تعریف شخصیت چیست؟

بیایید تعریف پرسونا را با مرور چند جمله ای که جو پولیتزی در ابتدای فصل 10 کتاب بازاریابی محتوای خود بیان می کند، شروع کنیم:

این جمله را تکرار کنید: من محتوای خودم را هدف قرار نمی دهم.

هنگام خواندن این فصل از کتاب به این نکته توجه کنید [با موضوع پرسونای مخاطب] بسیار مهم و حیاتی است.

صاحبان مشاغل و بازاریابان تمایل دارند محتوای خود را بر اساس طرز تفکر خود ایجاد کنند. مراقب باشید در این دام نیفتید.

همین مفهوم را می توان به آن داد محصول و خدمات، تبلیغات، گفتار و در بسیاری از زمینه های دیگر گسترش یافت.

این فرض که مخاطب، خریدار و مشتری، احتمالاً مانند من فکر می‌کند و نیازها و دغدغه‌هایی مشابه من دارد، می‌تواند بسیار مخرب و آسیب‌رسان باشد.

اگر این فرض را بپذیریم که درک دیدگاه و نگرش و مدل ذهنی مخاطب و مشتری لزوماً با نوع نگاه ما به دنیای اطرافمان یکسان نیست، می‌توان گفت: هر چه تصویر فرد مقابل در ذهن واضح تر باشد، بیشتر می توانیم محتوا، محصول، فرآیندها و مدل کسب و کار خود را با نیازها و خواسته های او تطبیق دهیم و رضایت او را بهتر جلب کنیم.

البته توجه به خواسته ها، انتظارات و نگرش های طرف مقابل امر جدیدی نیست و به طرق مختلف در بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، وقتی در مورد تقسیم بندی بازار یا انتخاب بازار هدف صحبت می کنیم، به طور خاص منظورمان این است که نیازها، نگرش ها و نگرانی های گروهی از مشتریان یا مخاطبان را ببینیم و فعالیت ها و برنامه های خود را با آنها هماهنگ کنیم.

اما ابزار و اصطلاحات مانند بازار هدف و تقسیم بندی مشتریان، آنها کمی انتزاعی هستند و تا جایی که می توانیم تصویر واضح تر و واقعی تر از طرف مقابل را در ذهن ترسیم کنید، احتمالاً او را بیشتر و بهتر درک خواهیم کرد.

به این دو هدف نگاه کنید:

  • من می خواهم کیفی طراحی کنم که برای پسران / دختران دبیرستانی مناسب باشد.
  • من می خواهم کیفی طراحی کنم که خواهر و برادرم (و هر کسی مثل او) بتواند ببیند، لایک کند و بخرد.

کدام یک از دو هدف بالا برای شما واضح تر است؟

تعریف و تعیین شخصیت مطابق با هدف قرار دادن نوع دوم شکل گرفته است. یعنی می خواهیم در مورد مشتری، خریدار و مخاطب به صورت کاملا ملموس صحبت کنیم و او را در ذهن خود مانند یک فرد آشنا (دوست، همکار، همسایه) تصور کنیم و برای او بیا کار کنیم و نیاز او و دارایی هایمان را اصلاح کنیم به او عرضه کنیم.

بر این اساس، در مکمل، پرسونا را به صورت زیر تعریف می کنیم:

پرسونا ویدئو فرضی و شفاف از یکی مرد (و گاهی اوقات یک تجارت) می تواند مشتری یا حضار یا خریدار ایده آل ما باشید و به این تصویر فکر کنید یک عدد قابل توجه برای مشتریان، مخاطبان یا خریداران ما اعمال می شود.

به عبارت دیگر، پرسونا مجموعه ای از ویژگی های، اولویت ها، آرزوها، آرزوها و الگوهای فکری و رفتاری به مخاطب یا مشتری فرضی اشاره دارد.

چند نمونه از شخصیت مشتری

قبل از اینکه به جزئیات بیشتر در مورد طراحی پرسونا بپردازیم، خواندن دو مثال زیر از پرسونا ممکن است به شما در درک بهتر مفهوم پرسونا کمک کند:

مریم

مریم دختری 20 ساله است که سال‌های ابتدایی دانشگاه را در مقطع کارشناسی می‌گذراند.

مریم علاوه بر تحصیل، به صورت پاره وقت به عنوان فروشنده در یک مغازه پوشاک کار می کند و بخشی از شهریه خود را می پردازد.

البته خانواده مریم محدودیت مالی برای پرداخت هزینه تحصیل او ندارند.

اما مریم عاشق استقلال است و ترجیح می دهد تا جایی که ممکن است برای خودش هزینه کند.

امید

امید مدیر میانی یک شرکت خصوصی بزرگ است و ماهیانه حدود هشت میلیون تومان حقوق می گیرد.

او هر روز از ساعت هفت صبح سر کار می آید و معمولا قبل از هشت شب به خانه نمی رسد.

امید حدود ده سال سابقه کار دارد و علاقه زیادی به یادگیری دارد و معتقد است با افزایش دانش و توسعه مهارت های خود می تواند به فردی بالغ تبدیل شود و فرصت های بهتری را در مسیر شغلی خود ایجاد و کشف کند.

تسلط او به زبان انگلیسی عالی است. اما حجم زیاد کار و انعطاف ناپذیری برنامه های امید باعث شده تا او علاقه چندانی به یادگیری کتب و مقالات حجیم در حوزه مدیریت نداشته باشد و به دنبال راهی برای به روز نگه داشتن خود و به نوعی یادگیری باشد. . در برنامه اش

امید پنجشنبه ها فقط تا ظهر کار می کند و جمعه ها تعطیل است و معمولا در خانه می ماند و بیشتر وقتش را با همسرش می گذراند.

مهتاب

مهتاب در رده سنی 24 تا 30 سال قرار دارد.

او کمتر از شش ماه است که از مکمل استفاده می کند و در حال حاضر کاربر رایگان مکمل است.

او بیش از 60 درصد از زمان تکمیلی خود را صرف مطالعه روی صفحه نمایش موبایل می کند.

تعداد نظرات و دیدگاه های ایشان در ضمیمه هنوز به بیست نفر نرسیده است.

مهتاب #فایل های صوتی را به خواندن متن ترجیح می دهد و بیشتر از سایر دوره ها به دوره های استعدادیابی و مهارت های ارتباطی علاقه دارد.

در حال حاضر – قبل از اینکه به جزئیات بیشتر بپردازیم – در اینجا سه ​​چیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • بسته به فعالیت و نیاز شما، توضیحات مناسب و مفید پرسونا تغییر می کند. به عنوان مثال، نمایه امید می تواند برای توسعه استراتژی محتوای ما در متمم مفید باشد. اما شاید شخصیت مریم بیشتر برای کسب و کاری که لوازم دست ساز و وسایل تزئینی دخترانه طراحی و تولید می کند مفید باشد.
  • ارزش پرسونا تعداد نمونه های آن است. شخصیت امید یا مریم زمانی ارزشمند است که باور کنیم تعداد قابل توجهی از مخاطبان یا مشتریان ما از ژانر امید یا مریم هستند و سلیقه، نیاز و دغدغه آنها به آنها نزدیک است. اگر از ده هزار مخاطب (یا مشتری) فقط یک، دو یا ده نفر مانند امید یا مریم باشد، تعریف و طراحی این پرسونا ارزشی نخواهد داشت.
  • قرار نیست پرسونا توصیف دقیقی از بخش بزرگی از مشتریان ما باشد. وقتی از امید یا مریم صحبت می کنیم، قرار نیست بسیاری از مخاطبان/مشتریان ما دقیقاً همین ویژگی ها را داشته باشند. این مهم است که رفتار – اخلاق و شیوه و روش تصمیم گیریباید مثل امید و مریم باشند. مثلاً باید بتوانید بگویید: اگر من محصولی را طراحی و عرضه کنم که امید راضی کنید، می دانم که حداقل 10 درصد از مشتریان (یا مخاطبان) من راضی خواهند بود.

مزایای طراحی پرسونا چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟

تمرین و شرکت در بحث: استفاده از پرسونا در بازاریابی محتوا

یک کسب و کار یا سازمان خاص را انتخاب کنید.

هیچ محدودیتی برای این تجارت وجود ندارد (ممکن است یک بانک، یک رستوران فست فود، یک متخصص گیاهان دارویی، بزرگترین هایپر مارکت کشور، یک سایت خبری، یک موسسه خیریه یا هر مجموعه دیگری باشد).

فرض کنید می خواهید شخصیت های مختلف مخاطب/مشتریان را در این مجموعه تعریف کنید و از این مستندات برای برنامه ریزی بازاریابی محتوای خود استفاده کنید.

یکی از شخصیت هایی را که برای این کسب و کار یا سازمان تصور می کنید انتخاب کنید و شخصیت او را امتحان کنید. بر اساس حدس شما توصیف کردن.

شما هنوز در این بحث شرکت نکرده اید.

برخی از دوستان تکمیلی که به این درس علاقه دارند:،،،،

ترتیبی که مکمل پیشنهاد می کند مطالب سری استراتژی محتوا را بخوانید:

چند پیشنهاد از مکمل:

سری محتوا استراتژی محتوا