خرده فروشی چیست؟ آیا تعریف خرده فروشی و خرده فروشی تغییر کرده است؟


خرده فروشی چیست؟  تعریف خرده فروشی چیست؟

خرده فروشی مفهوم جدیدی نیست و هزاران سال است که وجود داشته است. می توان گفت از زمانی که انسان برای اولین بار بازارها را شکل داد، خرده فروشی نیز شکل گرفت و به تدریج گسترش یافت.

کلمه خرده فروش به یک کلمه قدیمی فرانسوی (taillier) به معنای برش و برش برمی گردد و برای کسانی استفاده می شد که تکه های پارچه و تکه های بزرگ پارچه را می بریدند و در مقیاس کوچکتر به مشتریان می فروختند. واژه تیلور که به معنای خیاط است نیز به بریدن و بریدن اشاره دارد. معنی کلی تر Taillier این است که همه چیز را خرد و به قطعات کوچکتر تقسیم کنید (+ / +).

اما تعریف خرده فروشی در ادبیات مدیریت و تجارت گسترده تر از معنای قدیمی کلمه (+ / +) است:

خرده فروشی آخرین حلقه در زنجیره تامین یک محصول (محصول یا خدمات) است. خرده فروش محصول را به مصرف کننده نهایی (مصرف کننده) عرضه می کند.

خرده فروش معمولاً تغییر جدی در محصول ایجاد نمی کند.

بنابراین شرکتی که آرد را به مقدار زیاد تولید یا عرضه می کند و در قالب کیسه های 50 کیلوگرمی به نانوایی تحویل می دهد، خرده فروش است. زیرا نانوایی مصرف کننده نهایی آرد است. آرد به نان تبدیل می شود و مشتری آن را می خرد.

اما نانوایانی که گاهی همان آرد را در مقیاس کوچکتر (مثلاً نیم کیلو یا کیلویی) به مشتریان خود می فروشند، در این حوزه از کسب و کار خود به خرده فروشی تبدیل شده اند. زیرا این بار مصرف کنندگان نهایی خانوارهایی هستند که آرد را گرفته و در پخت و پز استفاده می کنند.

تعریف خرده فروشی

چند نمونه از خرده فروشی

با توجه به تعریف خرده فروشی که کمی بالاتر ارائه شد، می توان گفت که بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان در اختیار صنعت خرده فروشی یا همان خرده فروشی است. موارد زیر تنها چند نمونه از خرده فروشی است:

فروشگاه های پوشاک و کیف و کفش. صرف نظر از اینکه محصولات کارگاهی یا کارخانه ای خود را بفروشند یا محصولات دیگران را بخرند و بفروشند.
کتابفروشی ها و دکه های روزنامه فروشی و نوشیدنی و تنقلات
فروشگاه مبلمان خانگی و اداری
دستگاه های خودکار فروش چای و قهوه (ماشین های فروش خودکار)
پمپ بنزین (در ایران: جایگاه های اختصاصی اختصاصی)
فروشندگان بلیت تئاتر و سینما (فروش گیشه یا فروش آنلاین با سایت و اپلیکیشن)
فروشندگان خودرو
مواد غذایی و سوپرمارکت ها
داروخانه ها و فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی

خرده فروشی الکترونیکی یا E-tailing

در دو دهه اخیر با توسعه فناوری اطلاعات و شکل‌گیری زیرساخت‌های مختلف برای تجارت الکترونیک، شکل جدیدی از خرده‌فروشی به وجود آمده است که به آن خرده‌فروشی الکترونیکی (E-tailing) می‌گویند.

شرکت آمازون یکی از بزرگترین خرده فروشان لوازم الکترونیکی در جهان، که در مجموعه داستان کسب و کار ما پوشش داده شده است. فروش این شرکت در اواسط سال 2021 برای اولین بار در تاریخ، از فروش والمارت (به عنوان بزرگترین خرده فروش فیزیکی جهان) پیشی گرفت. با فروش حدود 610 میلیارد دلاری آمازون از اواسط سال 2020 تا اواسط سال 2021، والمارت فروش حدود 566 میلیارد دلاری (+) را گزارش کرد.

البته فروش آمازون مشخص نیست. زیرا این شرکت یک بازار است و فضایی را برای فروش محصولات دیگران فراهم می کند و در گزارش خود فقط درآمد حاصل از معاملات را ارائه می کند. اما فاصله تخمینی آمازون در فروش با فروش والمارت به حدی است که حتی در صورت وجود خطایی، باز هم می توان با قاطعیت گفت که سال 2021 سالی بود که خرده فروشی الکترونیکی از خرده فروشی فیزیکی پیشی گرفت.

خرده فروشان محلی بزرگ نیز در برخی از کشورها ظهور کرده اند که کانال های ارتباطی آنها با جهان محدود و کنترل شده است. دیجی کالا در ایران و علی بابا نمونه هایی از این نوع خرده فروش در چین. فروش علی بابا به حدی است که از نظر مقیاس در کنار شرکت هایی مانند آمازون قرار می گیرد.

اگرچه بازار خرده فروشی الکترونیکی در ده یا پانزده سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، بررسی کتاب ها و مقالات نشان می دهد که تقریباً دو دهه پیش، تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که خرده فروشی الکترونیکی در شرف تصاحب سهم بزرگی از اقتصاد است. .

در مقدمه و نقد کتاب عصر خرده فروشی الکترونیک به توضیح بیشتر این نکته پرداخته ایم.

آیا تعریف خرده فروشی تغییر کرده است؟

ماهیت خرده فروشی، یعنی فروش به مصرف کننده نهایی، در طول سال ها تغییر نکرده است. اما موارد دیگری نیز در دنیا رخ داده است که دامنه کسب و کار خرده فروشی را گسترش داده است.

حداقل سه تغییر عمده در سال های اخیر رخ داده است که صنعت خرده فروشی را تحت تاثیر قرار داده است:

افزایش سهم خدمات در اقتصاد جهانی

در دهه 1970 سهم خدمات در اقتصاد جهانی حدود 9 درصد بود و اکنون از 20 درصد فراتر رفته است و تخمین زده می شود که این سهم تا سال 2040 به حدود یک سوم اقتصاد جهان برسد (+/+).

اگرچه کلمه خرده فروشی از تکه تکه شدن پارچه ها گرفته شده است و سال هاست که فروش “پوشاک، آجیل و لوازم خانگی” برای خرده فروشی به کار می رود، اما امروزه خرده فروشی بازار گسترده ای در زمینه خدمات نیز دارد.

فروش اتصال به اینترنت و ترافیک داده نمونه هایی از نمونه های جدید خرده فروشی هستند. چارتر کردن پروازها و فروش صندلی های یک به یک نمونه دیگری از خرده فروشی خدمات است.

عرضه کتاب‌های الکترونیکی نیز در برخی موارد زیرمجموعه‌ای از خدمات خرده‌فروشی است، با توجه به مدل‌های تجاری بسیار متنوع در این زمینه.

این تغییرات اولویت چالش های خرده فروشی را در برخی مناطق تغییر داده است.

به عنوان مثال، خرده فروشی سنتی معمولا دغدغه هایی مانند لجستیک و حمل و نقل و انبارداری و مسائلی مانند قیمت گذاری پویا و سطح و کیفیت و ساعات دسترسی را حفظ کنید آنها در اولویت های پایین تری قرار می گیرند.

در حالی که ترتیب این اولویت ها در خرده فروشی خدمات تغییر کرده است.

حجم داده ها را افزایش دهید نفوذ و قدرت چانه زنی بیشتر

از زمان های بسیار قدیم، خرده فروشان قدرت زیادی در تصمیم گیری داشتند.

به این ترتیب با توجه به شناختی که از مشتریان داشتند و تجربه ای که در ماه ها و سال های قبل از فروش به دست آورده بودند، در مورد سفارش تصمیم گیری می کردند و به لایه های بالاتر زنجیره تامین اعلام می کردند که هر محصول چقدر در بازار کشش دارد. یا اینکه چقدر حاضرند برای ارائه یک محصول سرمایه گذاری کنند.

اما برخی از این قضاوت ها کاملاً شهودی بودند و برخی دیگر بر گزارش های آماری کلی تکیه داشتند.

امروزه با گسترش ابزارهای دیجیتال، خرده فروشان می توانند حجم زیادی از داده های مشتریان را جمع آوری و پردازش کنند. این داده ها بسیار متنوع است:

  • مشخصات دموگرافیک مشتری (سن، جنس، تحصیلات و …)
  • اطلاعات مکانی و اطلاعات تماس مشتری (موقعیت جغرافیایی، آدرس فیزیکی، ایمیل، شماره موبایل و غیره)
  • داده های رفتاری مشتری (فاصله بین زمان های خرید، تنوع در اقلام خرید و…)
  • داده های مالی مشتری (مقدار هر تراکنش، زمان هر تراکنش، کل تخفیف های دریافتی و غیره)

خرده فروشانی که می توانند یک پایگاه داده قدرتمند از داده های مشتریان خود بسازند و آن را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند، نفوذ خود را بر شبکه عرضه و توزیع افزایش می دهند و نقشی فراتر از “نقطه تحویل مشتری” ایفا می کنند.

تنوع فرآیندها و افزایش سهم خرده فروشان در خلق ارزش

مفهوم سنتی نقش خرده فروش دریافت محصول نهایی و تحویل آن به مشتری بود. حداکثر کاری که خرده فروش می توانست انجام دهد عمده فروشی و خرده فروشی بود. گاهی هم مسئولیت بازگرداندن کالا را بر عهده داشت.

اما در دهه های اخیر، خرده فروشان نقش های مختلفی را بر عهده گرفته اند و سهم خود را از زنجیره ارزش افزایش داده اند. این نقشه ها شامل موارد زیر است:

  • فروش اعتباری و تامین مالی فروش (البته همیشه محدودیتی برای فروش اعتباری وجود داشته اما در مقیاس بسیار کم)
  • بسته بندی، نصب و خدمات پس از فروش (در واقع بار را از دوش سازنده اصلی برداشته اند)
  • خدمات لجستیک پس از فروش (مثلا ارسال محصول به آدرس مشتری)
  • راه اندازی و نگهداری کانال های فروش مختلف (وب سایت، اکانت شبکه های اجتماعی و …)

بزرگترین خرده فروشان جهان

اگرچه “بازار” به معنای سنتی آن یک مفهوم شرقی است و حتی کلمه “بازار” از کلمات این منطقه وارد زبان انگلیسی شده است (+)، اما خرده فروشی مدرن که امروزه آن را می شناسیم، در ایالات متحده بیشتر رشد کرده است. ایالت ها و کشور در حال توسعه است. در خط مقدم بوده است.

خرده فروشانی مانند والمارت و آمازون فقط فروش بزرگ و بزرگی نیستند. این شرکت ها در طراحی و اجرای بسیاری از قوانین، فرآیندها و تکنیک ها پیشتاز بوده اند و خرده فروشان در اروپا و سراسر جهان از آن پیروی کرده اند.

بعد از والمارت در بین خرده فروشان آمریکایی می توان به برندهای زیر اشاره کرد که در دنیا نیز نسبتاً شناخته شده هستند و جزو با ارزش ترین برندهای خرده فروشی دنیا هستند:

  • کاستکو
  • انبار خانه
  • هدف
  • شکاف
  • مارکس و اسپنسر
  • مناردها

در میان خرده فروشان اروپایی می توان به این برندها نیز اشاره کرد:

  • آلدی از آلمان
  • Tesco از انگلیسی
  • کارفور از فرانسه
  • LVMH از فرانسه و صاحب برندهایی مانند Louiss Vouitton، Christian Dior و Bvlgari
  • ایندیتکس از اسپانیا و صاحب برندهایی مانند زارا، ماسیمو دوتی و برشکا
  • IKEA از سوئد

خرده فروشی در ایران

در کشور ما خرده فروشی در سال های اخیر رشد زیادی را تجربه کرده است.

به غیر از فروشگاه های زنجیره ای رفاه، شهروند، اتکا، هایپر استار، هایپر می و افق کوروش، برندهای زیادی نیز در این زمینه فعالیت داشته اند.

برخی از تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز به صورت مستقل خرده فروشی را تجربه کرده اند، از جمله برندهایی مانند عطر سفیر، چرم درسا، شیرین عسل و هاکوپیان.

البته در میان کسب و کارهای آنلاین، در کنار دیجی کالا، نباید برندهای خرده فروشی دیگر مانند تخفیف، داروخانه، شهر کتاب آنلاین، بازخورد، طاقچه و بسیاری از مشاغل دیگر را فراموش کرد.

شما هنوز در این بحث شرکت نکرده اید.

برخی از دوستان تکمیلی که به این درس علاقه دارند:،،،،

سفارشی که متمم برای مطالعه مطالب مجموعه مدیریت بازاریابی به شما پیشنهاد می کند:

چند پیشنهاد از مکمل:

سری محتوای مدیریت بازاریابی