کیفیت زندگی کاری چیست و چگونه می توان آن را بهبود بخشید؟


تمرین کنید و در بحث شرکت کنید مبانی رفتار سازمانی برای کاربران خاص

تعریف کیفیت زندگی کاری چیست؟

بخش قابل توجهی از زندگی ما در قالب زندگی کاری ادامه دارد. به خصوص که در سال های اخیر دیگر عمر کاری محدود به ساعات رسمی کار در شرکت و فروشگاه و کارگاه و کارخانه نمی شود و به طرق و بهانه های مختلف دردسرهای ما را بیرون از محیط کار و حتی خانه نمی گذارد.

بنابراین اگر به کیفیت زندگی ما فکر می کنیم منطقی است کیفیت زندگی کاری (کیفیت زندگی کاری) نیز باید در نظر گرفته شود.

در این درس، کمی در مورد تعریف کیفیت زندگی کاری صحبت می کنیم و سپس به سراغ برخی از آنها می رویم عوامل موثر بر کیفیت زندگی کار ما می‌رویم آشنایی بیشتر با مفهوم کیفیت زندگی کاری (QWL) به ما کمک می‌کند تا آمادگی بیشتری برای مطالعه سایر دروس مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی داشته باشیم.

کیفیت زندگی کاری چگونه تعریف می شود؟

توجه به کیفیت زندگی کاری موضوع جدیدی نیست و حدود نیم قرن است که کارشناسان رفتار سازمانی و منابع انسانی از زوایای مختلف به آن پرداخته اند. اما با وجود این سابقه طولانی، در مورد تعریف کیفیت زندگی کاری توافق زیادی وجود ندارد.

این در حالی است که حتی بدون مراجعه به منابع و مراجع دانشگاهی، اگر از شما سوال شود که «زندگی کاری شما چگونه است و آیا از کیفیت آن راضی هستید؟این سوال را بی پاسخ نخواهید گذاشت. به عبارت دیگر، اکثر ما تعریف شخصی از کیفیت زندگی کاری در ذهن داریم.

ظاهرا ریچارد والتون (ریچارد والتون) اولین کسی بود که مفهوم کیفیت زندگی کاری را به طور جدی مطرح کرد و در دهه هفتاد آن را مورد بحث قرار داد (+).

وی هشت حوزه مختلف را تعریف کرد و توضیح داد که کیفیت زندگی کاری باید در این هشت حوزه سنجیده شود.

محدودیت در دسترسی به مجموعه رفتار سازمانی

دسترسی کامل به مجموعه درس های رفتار سازمانی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

تعداد درس: 43

دانشجویان این دوره: 4838 نفر

تمرینات ثبت شده: 3709 مورد

با عضویت تکمیلی ویژه، علاوه بر دسترسی به درس های رفتار سازمانی، به موضوعات مختلف دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که در اینجا می توانید مشاهده کنید:

لیست دروس تکمیلی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نظرسنجی های ما نشان داده است که در بین دوستان اضافی، کسانی که به رفتار سازمانی علاقه مند بودند نیز برای مطالعه دوره های زیر وقت گذاشتند:

شخصیت شناسی کار تیمی مذاکره مدیریت تعارض

مهارت های ارائه هنر بیان گزارش نوشتن تصمیم گیری

مشاوره مدیریت تحلیل تعامل کوچینگ

مسیر شغلی خودشناسی

دوره MBA (مطالعه منظم همه دروس)

اگر با فضای افزونه آشنایی ندارید و دوست دارید بیشتر در مورد افزونه بدانید، می توانید نظرات دوستان افزونه را در مورد افزونه مطالعه کنید و ببینید آیا این افزونه برای شما مناسب است یا خیر. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با مکمل بوده و آن را به خوبی می دانند:

تمرین کنید و در بحث شرکت کنید

چه رفتارها و تصمیمات ظریفی را در محل کار خود یا سایرین دیده اید که کیفیت زندگی کاری را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است؟

چه ایده هایی در ذهن دارید که – هنوز در محیط کاری شما اجرا نشده است – می تواند کیفیت زندگی کاری را بدون تحمیل هزینه و ایجاد مشکل بهبود بخشد؟

یک سوال مهم و پاسخ آن

به نظر می رسد که مفهوم کیفیت زندگی کاری بسیار گسترده و کلی است و تقریباً همه چیز را در بر می گیرد. آیا تعریف چنین مفهومی به این شکل گسترده و کلی مفید است؟

آره. این مفهوم واقعا کلی است و مفاهیم زیادی را در بر می گیرد. مفاهیمی که «امروز» هر یک به طور مستقل در مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی مورد بحث قرار می گیرند. اما نباید فراموش کرد که QWL از نظر زمانی از بسیاری از مفاهیم مدرن در رفتار سازمانی و منابع انسانی جلوتر بود و معرفی آن مربوط به دوره ای است که هنوز آنطور که باید «انسان» در «سازمان» جدی گرفته نمی شود. . اتفاق نیفتاده است.

آشنایی با این مفهوم اهمیت درس هایی مانند رفتار سازمانی و نیروی انسانی را برای شما روشن تر می کند و می تواند انگیزه ای برای پیگیری دقیق تر شاخص ها و مفاهیم تخصصی تر این حوزه باشد.

شما هنوز در این بحث مشارکت نکرده اید.

برخی از دوستان دیگر که به این درس علاقه دارند:

دستوری که متمم برای مطالعه مطالب مجموعه مبانی رفتار سازمانی به شما پیشنهاد می کند:

چند مقاله پیشنهادی از مکمل:

مجموعه ای از مقالات در زمینه مبانی رفتار سازمانی