بلوم کیست؟ | بیوگرافی + اهمیت نظریه بلوم در یادگیری


بیوگرافی بنجامین بلوم

قد او 165 سانتی متر بود. اما اگر وزن حضور او در گفتگوها و اتاق های ملاقات را بر این اساس تخمین بزنید، سخت در اشتباهید.»

این توضیحی است که الیوت وایزنر، استاد هنر و آموزش در دانشگاه استنفورد، در توصیف معلمش بنجامین بلوم به کار می برد. در مقاله منتشر شده توسط یونسکو (+). توضیحات مشابهی را از سایر افرادی که در مورد بنجامین بلوم صحبت کرده اند، خواهید خواند و خواهید شنید.

بنابراین می توان گفت آنچه که باعث شده دوستان و آشنایان و شاگردان او را یکی از جذاب ترین افراد بدانند، ظاهر و ویژگی های ظاهری او نیست، بلکه سخت کوشی و نگاه عمیق علمی اوست. این تلاش و تأثیر به حدی است که بلوم معمولاً در گروه نظریه پردازان تراز اول روانشناسی تربیتی یعنی افرادی چون ژان پیاژه، ویگوتسکی و هوارد گاردنر قرار می گیرد.

پس از آشنایی با بلوم، خواهید دید که اغراق نیست اگر بگوییم: هر جا فهرستی از افراد تأثیرگذار در نظریه های مدرن تعلیم و تربیت را مشاهده کردید و نام بنجامین بلوم در آن نیست، حق دارید در جامعیت و جامعیت شک کنید. قابلیت اطمینان آن لیست

آنچه در ادامه می خوانید:

زندگی بنجامین بلوم و روش تدریس

بلوم در سال 1913 در پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد و در سال 1999 در همان کشور درگذشت. خانواده او از مهاجران روسی بودند که با قاب‌بندی عکس‌ها در آمریکا زندگی خود را تامین می‌کردند. زمانی که در سن 86 سالگی دنیا را ترک کرد، میراث علمی گسترده ای از خود به جای گذاشت که یکی از معروف ترین آن ها «روش های علمی و کاربردی هدف گذاری در آموزش و یادگیری» است.

عکس بلوم

وی پس از پایان تحصیلات دکترا در زمینه آموزش (که در ایران به علوم تربیتی معروف است) فعالیت های بسیاری و موقعیت های شغلی مختلفی را تجربه کرد. او در دانشگاه شیکاگو تدریس کرد و به تحقیق مشغول بود. او در کمیته امتحانات دانشگاه کار می کرد و به دولت های کشورهای مختلف مشاوره می داد. او به نهادسازی نیز توجه داشت و می‌خواست فعالیت‌هایش تأثیری بلندمدت داشته باشد. کمک به راه اندازی «انجمن بین المللی ارزیابی دستاوردهای آموزشی یا IEA» در هلند نشانه این نگرانی است.

بلوم در طول دوران تحصیلی خود کلاس ها و سخنرانی های زیادی داشت. اما یکی از کلاس‌های او معروف‌تر و ماندگارتر بوده است: «تحصیل؛ زمینه‌ای برای مطالعه و تحقیق.

او در این کلاس سعی کرد به شاگردانش نشان دهد که سرزمین آموزش و پرورش بسیار بزرگ و وسیع است و هنوز قسمت های زیادی از آن کاملاً دست نخورده باقی مانده است. پاسخ به بسیاری از سوالات در این زمینه مشخص نیست و حتی سوالات زیادی وجود دارد که هنوز مطرح نشده است تا کسی تمایلی به پاسخگویی به آنها نداشته باشد.

جالب اینجاست که خود بلوم بخش قابل توجهی از کلاس خود را صرف پرسیدن سوالات مختلف می کند:

  • محیط چقدر در یادگیری دانش آموزان موثر است؟
  • آیا می توان موفقیت دانش آموزان در دانشگاه را بر اساس سال های اول تحصیل پیش بینی کرد؟
  • آیا درست است که معلمان در مدرسه یا دانشگاه نمرات دانش آموزان را روی نمودار بگذارند؟
  • چه سهمی از موفقیت را باید به عوامل ژنتیکی نسبت داد؟ چه کمکی به یک معلم خوب؟ به توجه والدین؟ به یک محیط آموزشی حرفه ای؟

تأکید بلوم این بود که محققان آموزشی باید دائماً به دنبال سؤال باشند. سوالات خوب به محض اینکه سؤالات خوبی روی میز خود داشته باشیم، احتمال یافتن پاسخ های خوب افزایش می یابد.

همانطور که شاگردانی مانند آیزنر روایت می کنند، او اصراری بر پاسخگویی به تمام سوالات مطرح شده در کلاس نداشت. بلوم همیشه تأکید می کرد که پاسخ به بسیاری از این سؤالات نیازمند یک عمر مطالعه و تحقیق است و هدف او این است که دانش آموزان پس از شنیدن آنها، یک یا چند سؤال را انتخاب کرده و زندگی خود را وقف پیگیری آن سؤالات کنند. کاری که خود بلوم انجام داد.

یکی از سوالات مهم بلوم این بود که “معلم و سیستم آموزشی چه کاری می توانند انجام دهند تا دانش آموزان مطالب را به عمیق ترین شکل ممکن یاد بگیرند؟”

سوال دیگر او این بود که طراحی سرفصل آموزشی چگونه باید باشد؟ در کنار اعلام نام و موضوع، چگونه می توان اهداف آموزشی را تعریف و تعیین کرد؟ به گونه ای که انتظارات ما از معلم و تدریس شفاف تر باشد؟”

بخش قابل توجهی از دروس یادگیری در مکمل بر اساس نظریه بنجامین بلوم است.

منحنی توزیع نرمال با سکه آموزش داده می شود نه گچ و تخته

بلوم به دو اصل روش علمی و تجربه گرایی اعتقاد راسخ داشت. او همواره سعی می کرد در کلاس های خود این اصول را در ذهن شاگردانش تثبیت کند. آنها باید صحبت کردن را بر اساس مطالعه، تحقیق، اندازه گیری، منطق، استدلال و تجربه واقعی یاد می گرفتند. و سعی می کرد شاگردانش را بر اساس مطالعه و سنجش و منطق و استدلال به صحبت تشویق کند.

طبقه بندی بلوم (هرم یادگیری بلوم)

دستاوردهای بلوم کم نیستند. اما معمولاً او را به خاطر تلاش هایش می شناسند طبقه بندی اهداف آموزشی تشخیص می دهند؛ امروز چی طبقه بندی بلوم (Bloom’s Taxonomy) معروف است. این مدل به قدری تثبیت شده است که به جرات می توان گفت معروف ترین طبقه بندی اهداف آموزشی در جهان محسوب می شود.

تاکسونومی (البته تلفظ صحیح تاکسونومی و در فارسی به صورت طبقه بندی است) به معنای طبقه بندی و طبقه بندی است. این اصطلاح بیشتر در زیست شناسی، جانورشناسی و گیاه شناسی استفاده می شود. هر گونه تلاش برای طبقه بندی و نامگذاری موجودات را می توان طبقه بندی نامید.

اما بلوم در زمینه آموزش و یادگیری طبقه بندی انجام داد. کاری که پیش از او به این شکل و با این دقت انجام نشده بود.

بلوم گفت که گفتن “فلان موضوع را آموختم” یا “فلان مهارت را آموختم” کافی نیست. همانطور که دیدم حشره یا گیاهی جلوی خانه ما سبز شده است، توصیف دقیقی نیست. «آموزش و یادگیری» باید دسته بندی و طبقه بندی شود. همه آموزش ها و یادگیری ها یکسان و در یک سطح نیستند.

گاهی اوقات ما فقط چند اسم را از یک موضوع یاد می گیریم. گاهی اوقات می توانیم از دانش خود برای حل مشکلات استفاده کنیم. گاهی به سطح یک متخصص می رسیم و می توانیم درستی و نادرستی یا ضعف و قوت مفاهیم، ​​استدلال ها و نظریه ها را بررسی کنیم.

در نظریه آموزشی بلوم، یادگیری به شش سطح تقسیم می شود و او تاکید می کند که هر یک از این سطوح، پیش نیاز سطح بعدی است.

یعنی مثلاً اگر اسامی و مفاهیم را یاد نگرفته باشیم و حفظ نکرده باشیم، طبیعی است که آنها را نخواهیم فهمید. و اگر آنها را درک نکنیم، بدیهی است که نمی توانیم آنها را اعمال کنیم. و اگر کاربرد موضوعات را ندانیم نمی توانیم به درجات تحلیل و قضاوت برسیم.

بلوم به تدریج هرم یادگیری خود را تکمیل کرد و آن را در چندین جلد منتشر کرد. قسمت اول نظریه بلوم در سال 1956 در یک کتاب صد صفحه ای منتشر شد و طی سال های بعد قسمت دوم و سوم تهیه و ارائه شد.

بنجامین بلوم عمر نسبتاً طولانی داشت و چهل سال پس از طرح نظریه «سطوح یادگیری» زنده ماند و دید که چگونه این طبقه بندی دیدگاه آموزش و پرورش را در سراسر جهان تغییر داد و به عنوان یکی از پایه های طراحی و تدوین موضوعات آموزشی مورد استفاده قرار گرفت.

حتی اکنون که بیش از دو دهه از مرگ او می گذرد، مدل پیشنهادی او همچنان جایگاهی قوی دارد و کمیته های تنظیم محتوای آموزشی در مدارس و دانشگاه های معتبر جهان، نظریه یادگیری بلوم را پیش روی خود قرار می دهند تا مطمئن شوند که درس های آنها به درستی تعریف شده است تنظیم کرده اند

شکوفه

استفاده از مدل بلوم در مکمل

طبقه بندی بلوم و مراحل بلوم در یادگیری به همان اندازه که برای دانش آموزان مفید است برای معلمان و طراحان سیستم های آموزشی نیز مفید است. به خصوص در سال های اخیر که «خود آموزی» به یکی از گرایش های جسورانه در یادگیری تبدیل شده است.

زمانی که تصمیم به یادگیری موضوعی می گیریم، نیاز به برنامه ریزی اولیه داریم و این برنامه ریزی نباید فقط مربوط به مدیریت زمان و تنظیم برنامه روزانه و برنامه هفتگی فعالیت ها باشد. اولین مرحله برنامه ریزی، تعیین اهداف یادگیری است. ما باید دقیقا بدانیم که چه چیزی و در چه سطحی می خواهیم یاد بگیریم.

اگر این هدف گذاری را انجام ندهیم، بعید است که شخص یا سازمانی بتواند به طور جدی به ما در یادگیری موثر کمک کند.

به همین دلیل در متمم به معرفی ساده و مختصر هرم یادگیری بلوم اکتفا نمی کنیم و سعی می کنیم این مدل را به صورت عمیق و کاربردی به شما آموزش دهیم تا بتوانید با کمک آن برای یادگیری خود برنامه ریزی کنید.

ما خودمان در تدوین برنامه درسی و تنظیم چارچوب دروس از همین مدل استفاده می کنیم.

برخی از کتاب های بنجامین بلوم

اگر بخواهیم به کتاب های بلوم اشاره کنیم، بی شک باید به دو جلد طبقه بندی بلوم در ابتدای فهرست اشاره کنیم. در جلد اول به بررسی اهداف یادگیری از نظر تأثیرگذاری بر ذهن دانش آموز می پردازد. چه چیزهایی را باید نگه دارد؟ چه چیزهایی را باید عمیقاً درک کند؟ چه مطالبی را باید به صورت عملی آموخت؟ و سوالاتی از این قبیل:

طبقه بندی اهداف آموزشی (حوزه شناختی)

در جلد دوم این کتاب، بلوم طبقه بندی خود را تکمیل می کند و به این موضوع می پردازد که چه اهدافی را می توان برای کلاس و دوره آموزشی تعریف کرد؟ به عبارت دیگر انتظار داریم چه شکل و سطحی از رابطه عاطفی بین دانش آموز و موضوع درس شکل بگیرد؟

طبقه بندی اهداف آموزشی (حوزه عاطفی)

در متن درس در مورد کتاب Mastery Learning هم صحبت کردیم. اگرچه ما معمولاً بلوم را با «طبقه بندی بلوم» می شناسیم، اما نباید فراموش کرد که بحث «یادگیری در حد تسلط» نظریه ای بسیار مهم و ارزشمند است و باعث شده است که بسیاری از معلمان و مؤسسات آموزشی دیدگاه خود را نسبت به مفهوم «یادگیری در حد تسلط» تغییر دهند. تحصیلات. جالب اینجاست که این مدل یادگیری بلوم اخیراً جدی‌تر گرفته شده است. حتی یکی از دلایلی که فعالان حوزه آموزش دیجیتال (از جمله تکمیلی) ادعا می کنند که یادگیری بدنی در مدرسه و دانشگاه نمی تواند به اندازه خودآموزی دیجیتال مفید و مؤثر باشد، همین دیدگاه بلوم در مورد مفهوم «تسلط» است. یک موضوع”:

یادگیری تسلط: تئوری و عمل

کتاب «ثبات و تغییر در خصوصیات انسان» یکی از تأثیرگذارترین کتاب های بلوم است که بحث درباره آن از حوصله درس یادگیری فراتر رفته و فضای دیگری را می طلبد. در این کتاب، او می‌پرسد که آیا ژنتیک واقعاً آنقدر که ما فکر می‌کنیم بر توانایی یادگیری تأثیر دارد؟

او برای یافتن پاسخ این سوال سوالات دیگری را روی میز می گذارد و آنها را بررسی می کند.

از این میان حداکثر زمان رشد هوش کودک در چه دوره ای است؟ یا از چه زمانی می توانید موفقیت یا شکست تحصیلی یک نوجوان را تشخیص دهید؟ پس از چندین مطالعه، بلوم گزارش می دهد که سهم ژنتیک در یادگیری کمتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم، و سهم محیط و شرایط یادگیری بیشتر از چیزی است که معمولاً تخمین زده می شود. او تاکید می کند که بسیاری از کسانی که به عنوان نابغه شناخته می شوند، به جای داشتن استعدادهای شگفت انگیز، این سعادت را داشته اند که در دوران کودکی در محیطی باشند که به آنها توجه داشته و بستری برای رشد و یادگیری آنها ایجاد کرده است.

ما موضوعاتی شبیه به مواردی را که در این کتاب بلوم در مجموعه درس تربیت بچه‌های باهوش‌تر بحث شده است، بررسی می‌کنیم.

ثبات و تغییر در ویژگی های انسان

برخی از کتاب هایی که طبقه بندی بلوم را توضیح می دهند یا تکمیل می کنند

لازم به توضیح است که در گردآوری این درس علاوه بر مراجعه به کتاب های بلوم و نقل نکاتی از الیوت وایزنر، از مراجع و توضیحاتی که استفن فارنگا و دانیل نس در دایره المعارف آموزش و پرورش و توسعه انسانی در مورد بنجامین بلوم آورده اند استفاده کرده ایم. .

کتاب های زیادی در مورد تکمیل، اصلاح و نقد نظریه بلوم وجود دارد که سه مورد از آنها را در اینجا می آوریم. برخی از این کتاب ها را در دروس تکمیلی استفاده کرده ایم که در جای خود ذکر شده است:

طبقه بندی آموزش، یادگیری، و ارزشیابی

روانشناسی تربیتی: یک قرن مشارکت

آموزش و ذهن در عصر دانش

بعد از خواندن این درس چه باید بکنم؟

در ادامه سلسله درس های مهارت های یادگیری به بررسی هر یک از سطوح یادگیری بلوم در قالب یک درس مستقل می پردازیم. اما در حال حاضر، در مرحله اول، می توانید سه حوزه اصلی یادگیری بلوم را بخوانید و مرور کنید.

شما هنوز در این بحث مشارکت نکرده اید.

برخی از دوستان دیگر که به این درس علاقه دارند:

ترتیبی که متمم به شما پیشنهاد می کند مطالب مجموعه مهارت های یادگیری را مطالعه کنید:

چند مقاله پیشنهادی از مکمل:

یک سری مطالب در زمینه مهارت های یادگیری