نوشتن رزومه آنچه باید باشد (و نباشد) در نمونه رزومه


تمرین کنید و در بحث شرکت کنید برای کاربران خاص مسیر شغلی

رزومه

بسیاری از ما در طول حرفه خود رزومه نوشته ایم. کاری پر دردسر و ناخوشایند، اما ضروری و اجتناب ناپذیر.

ارسال رزومه یکی از اولین گام ها برای ورود به یک موقعیت شغلی جدید است. اگرچه معمولاً استخدام تنها بر اساس رزومه انجام نمی شود، اما یک رزومه خوب می تواند شانس ما را برای ورود به فرآیند استخدام افزایش دهد.

برعکس رزومه ضعیف ما را از رسیدن به مراحل بعدی استخدام (مصاحبه تلفنی، مصاحبه حضوری، مذاکره حقوق و …) باز می دارد.

رزومه یک سند حساس است که در آن اشتباهات جزئی می تواند کشنده باشد. زیرا فردی که رزومه می خواند یک «انسان» است و به ناچار به انواع سوگیری ها و خطاهای شناختی مبتلا می شود. هر چقدر سازمان ها روند بررسی و ارزیابی رزومه ها را شفاف سازی کنند و چارچوبی برای آن تعیین کنند، باز هم این اشتباهات به طور کامل برطرف نشده است.

از طرفی باید تا حدودی به کارفرما حق داد. او فقط یکی دو صفحه در اختیار دارد و بر این اساس باید درباره کسی که ندیده و نمی شناسد قضاوت کند. هر چند یک قضاوت مقدماتی. با این حجم محدود داده، حتی کوچکترین نکات مثبت یا منفی پررنگ و برجسته می شوند.

پس منطقی است که در نوشتن رزومه حساس باشید و سعی کنید بهترین رزومه ممکن را تهیه کنید.

با توجه به اینکه فرمت رزومه سلیقه ای است و فرمت های زیادی برای رزومه در نظر گرفته شده است (از نرم افزارهایی مانند مایکروسافت ورد گرفته تا انبوه خدمات رزومه ساز)، بیشتر در مورد محتوای رزومه صحبت می کنیم. اینجا. علاوه بر این، ما بیشتر بر روی اشتباهات نوشتن رزومه تمرکز می کنیم.

لازم به تاکید است که برخلاف اکثر دروس تکمیلی که بر اساس «مقالات، تحقیقات و کتاب های مجاز» تدوین و نگارش می شود، در اینجا سلیقه نیز نقش بسزایی دارد. بنابراین جز در برخی موارد بدیهی و بدیهی نمی توان در سایر مسائل حکم قطعی داد. ما اصراری بر صحت مطلق این موارد نداریم و ممکن است برخی از پیشنهادات و نکات تکمیلی با سلیقه شما همخوانی نداشته باشد.

حجم رزومه سعی کنید از یک یا دو صفحه بیشتر نباشد

رزومه (رزومه) با برنامه کامل زندگی یا رزومه (CV مخفف Curriculum Vitae است) اشتباه نکنید. CV بسیار دقیق تر است و می تواند بسیار حجیم باشد. معمولاً رویکرد آکادمیک در آن برجسته‌تر است و جزئی‌ترین دستاوردها نیز در آن گنجانده شده است (حتی مقاله‌ای که زمانی به کنفرانسی فرستاده‌اید و به عنوان پوستر پذیرفته شده‌اید).

اما رزومه ای برای استخدام در یک موقعیت شغلی مشخص تهیه و تنظیم می شود و قرار است کارفرما را متقاعد کنید تا شما را برای مصاحبه و مراحل بعدی استخدام دعوت کند؛ آن و دیگر هیچ.

📄 رزومه ترجیحا یک صفحه ای باشد و در شرایط خاص قابل تبدیل به دو صفحه باشد.

تنها استثنا زمانی است که کارفرما به صراحت سایر شرایط را تعیین کند. به عنوان مثال، یک کارفرما ممکن است بر استخدام یک کارشناس تولید محتوا در واحد بازاریابی دیجیتال تاکید کند که سه پروژه موفق خود را با جزئیات شرح دهید و بگویید چه دستاوردهایی در آنها داشته اید. در چنین شرایطی تنها شرح این سه پروژه می تواند به بیش از دو صفحه نیاز داشته باشد. البته در چنین حالتی بهتر است توضیحات پروژه ها را در برگه های دیگر به صورت ضمیمه و در قسمت اصلی رزومه (که هنوز یکی دو صفحه بیشتر نیست) فقط با مراجعه به اسامی کارفرمایان و نام پروژه ها می گویند که توضیحات کامل در پیوست موجود است.

فرمت فایل رزومه بهترین گزینه فایل PDF است

شاید این نکته بدیهی به نظر برسد. اما اگر تجربه اعلام موقعیت های شغلی و دریافت رزومه را داشته باشید حتما دیده اید که هنوز افرادی هستند که رزومه خود را با فرمت فایل ورد (Doc و Docx) و یا حتی عکس (JPG و GIF) ارسال می کنند.

فایل پی دی اف از این جهت برتر است که همه جا به یک شکل دیده و خوانده می شود و قاب آن به هم نمی خورد. علاوه بر این، فونت هایی که استفاده می کنید نیز در آن ذخیره می شوند و مطمئن هستید که چیزی که گیرنده می بیند همان چیزی است که در مقابل شما قرار دارد.

البته نرم افزار Word به شما این امکان را نیز می دهد که فونت مورد استفاده خود را در داخل فایل ذخیره کنید تا گیرنده به آن دسترسی داشته باشد (Font Embedding). با این حال، نسخه های متعدد Word در سیستم عامل های مختلف می تواند چارچوب رزومه شما را خراب کند (به عنوان مثال، اگر گیرنده فایل Word را در تلفن همراه خود باز کند).

📝 تا زمانی که کارفرما روی فرمت خاصی تاکید نداشته باشد یا دست شما را در انتخاب بین چند فرمت -که یکی از آنها PDF است- باز بگذارد، حتما PDF را انتخاب کنید.

📝 از ارسال هر دو نسخه PDF و Word خودداری کنید مگر اینکه کارفرما به صراحت اعلام کرده باشد. زیرا ممکن است نسخه Word رزومه شما همچنان باز باشد.

توجه داشته باشید که برخی از سازمان های بزرگ از نرم افزار اتوماسیون استخدام یا ATS (مخفف Applicant Tracking System) استفاده می کنند. اگرچه اکثر ATS های مدرن می توانند محتوای فایل های PDF را نیز بخوانند، نسخه های ساده تر و قدیمی تر فایل های Word را ترجیح می دهند. اگر کارفرما اصرار می کرد که رزومه با فرمت Word باشد، احتمالاً از چنین سیستم هایی استفاده می کرد. در این شرایط رزومه خود را خیلی ساده (و البته تمیز و حرفه ای) طراحی کنید و استفاده از عناصر گرافیکی را محدود کنید. با این کار مطمئن می شوید که رزومه شما به درستی دیده، خوانده و طبقه بندی می شود. البته اکثر ATS ها فرم اختصاصی برای ایجاد رزومه در اختیار داوطلبان قرار می دهند که طبیعتا در این صورت بحث انتخاب فرمت فایل منتفی است.

تفاوت های فرهنگی مهم هستند مراقب توصیه های ترجمه باشید

بخش قابل توجهی از مطالبی که درباره رزومه و رزومه نویسی در محیط فارسی منتشر می شود و همچنین نکاتی که تحت عنوان آموزش رزومه نویسی آموزش داده می شود از منابع انگلیسی ترجمه شده است.

این به خودی خود مشکلی نیست. مشروط بر اینکه به تفاوت های فرهنگی توجه داشته باشیم و از سازگاری این توصیه ها با فرهنگ رایج در کشورمان مطمئن شویم.

به عنوان مثال، در بسیاری از کشورها، فعالیت های اجتماعی خارج از محیط کار یک مزیت محسوب می شود. بخشی از وقت شخصی خود را در یک موسسه خیریه یا سازمان غیردولتی صرف کنید یا به کارهای عام المنفعه دیگر اختصاص دهید. این موضوع به قدری جدی است که می توان گفت زندگی در سه بخش «شخصی، حرفه ای، اجتماعی» (نه فقط شخصی و حرفه ای) دیده می شود. کسانی که قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل دارند، شرکت در فعالیت های اجتماعی – واقعی یا مجازی – را یاد گرفته اند و با این کار یک خط به خطوط رزومه خود اضافه می کنند.

در کشور ما اگرچه بسیاری از مدیران در ظاهر از اهمیت زندگی فردی و اجتماعی کارکنان خود صحبت می کنند، اما در عمل هنوز دغدغه اجتماعی جدی ندارند. حتی نمونه های زیادی را می توان یافت که کارهایی تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتی انجام می شود اما نگرش سیستمی پشت آن نیست و کارکرد دیگری جز تبلیغات و برندسازی ندارند.

در چنین شرایطی، اگر کمی واقع بینانه نگاه کنیم، شاید برای کارفرما جذاب نباشد که تاکید کند شما نقش بسیار فعالی در یک سازمان غیرانتفاعی یا خیریه دارید. متأسفانه بارها دیده‌ایم که مدیرانی که به رزومه‌هایی از این دست نگاه می‌کنند می‌گویند: کسی که تمام آخر هفته‌اش را صرف چنین کارهایی می‌کند، هفته اول پرانرژی ندارد. او استراحت نکرده و مثل یک آدم دو شغله است.

حرف ما این نیست که همیشه و همه جا مراجعه به فعالیت های اجتماعی فایده ای ندارد. مدیران زیادی را می توان یافت که فعالیت های اجتماعی را تشخیص داده و این گونه فعالیت ها را یک نکته مثبت می دانند. از سوی دیگر، مدیران و سازمان هایی هستند که فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را یک نکته مثبت می دانند، اما تعریف بسیار محدودی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دارند و تنها وظایف و فعالیت های خاصی را مصداق «کار فرهنگی» می دانند.

اگر کارفرما را به خوبی نمی‌شناسید و ارزش‌های سازمانی کارفرما را نمی‌شناسید، ممکن است بخواهید در بیان نکات خارج از فضای شغلی محتاط‌تر باشید. این توصیه را می توان اینگونه خلاصه کرد: «بخش سرگرمی و فعالیت های شخصی را با دقت و وسواس بیشتر در رزومه بنویسید».

تا حد امکان مراقب اشتباهات تایپی باشید

بسیار مهم است که هیچ غلط املایی در رزومه شما وجود نداشته باشد. قرار نیست کاملاً طبق استاندارد فارسی بنویسید (مگر اینکه قرار است در مشاغلی مانند ویراستاری کار کنید). اما انتظار می رود جملات شما قابل فهم باشد و کلمات را با دیکته صحیح نوشته باشید.

در این زمینه پیشنهادات زیر را جدی بگیرید:

متن رزومه را حتما چندین بار بخوانید. اگر امکان چاپ رزومه را دارید، ممکن است خطاهایی در کاغذ مشاهده کنید که به صورت دیجیتالی نمی بینید.

🖋️ وقتی متن را بلافاصله بعد از نوشتن می خوانید، ممکن است به دلیل خستگی روحی، اشتباهات را از دست بدهید. رزومه خود را چند ساعت – و در صورت امکان، چند روز – پس از نوشتن دوباره بخوانید.

🖋️ رزومه خود را با دوستان مورد اعتماد خود به اشتراک بگذارید تا آنها بتوانند رزومه را مطالعه کنند و اشتباهات احتمالی را پیدا کنند. نویسنده یک متن مناسب ترین فرد برای یافتن اشتباهات آن نیست. اگر در بین دوستان و آشنایان شما فردی است که سمت مدیریتی دارد و موقعیت و تجربه او به کارفرمای مورد نظر شما نزدیک است، رزومه را به او نشان دهید. ممکن است علاوه بر اشتباهات ساده نوشتاری، ایرادات مهم یا خطاهای ظریف دیگری را ببیند و در تصحیح رزومه به شما کمک کند.

لیست اشتباهات رایج در نوشتن کلمات را بخوانید. این لیست شامل پرتکرارترین اشتباهاتی است که در نوشته های دوستان معتممی دیده ایم. برخی از آنها ممکن است در متن شما باشد.

آنچه می خوانید قسمت اول نکات رزومه نویسی است.

در ادامه به نکات دیگری از جمله اهمیت به روز رسانی رزومه، حضور در شبکه های اجتماعی، استفاده از کلمات تخصصی، کلیشه ها، تکنیک های گرافیکی، نحوه توضیح مهارت ها، تحصیلات، سوابق قبلی و … اشاره خواهیم کرد.

اگر قبلاً در ارسال رزومه خود مرتکب اشتباه شده اید یا به عنوان کارفرما در رزومه های دریافتی اشتباهاتی را مشاهده کرده اید، خوشحال می شویم آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

شما هنوز در این بحث مشارکت نکرده اید.

سفارشی که متمم برای مطالعه مطالب سری مسیر شغلی به شما پیشنهاد می کند:

چند مقاله پیشنهادی از مکمل:

مجموعه ای از مطالب در زمینه مسیر شغلی